Kingsize 1
som 1974 tilldelades Nobelpriset i litteratur. Ha
ns berättarkonst har beskrivits som ”en flerskiktad komposition, där realistiska och fantastiska inslag möts, kontrasterar och smälter samman till en enhet”. I efterhand har hans gärning summerats genom att han ofta skrev om ”människan i tiden” och litteraturvetaren Torsten Pettersson har beskrivit Johnson som en försvarare av ”den mänskliga kulturens fortbestånd mot tidens och våldets krafter” och talat om hans vilja ”att lindra egen och andras smärta, att mana till motstånd, att bevara förgånget människoliv, att ge insikt i nuet”. – Jag gillar att skriva så. Det är lite birds eye view, men också väldigt nära. Jag tror det är för att parera att jag ofta slänger in väldigt personliga grejer. Jag är ju alltid med i scenen, även om jag ofta har med olika karaktärer och nu har dom varit med ganska länge. Dom här människorna är ju mina kompisar och vi har ofta samma bagage. Det blir också ett sätt att berätta om en plats, genom andras perspektiv och röster. Dom rösterna ger ju också kraft åt min röst och bekräftar min historia. Zacke tar låten ”Rondellen” som exempel, en av singlarna från det dubbelt Grammis-nomerade albumet ”Fattigkussen” som delvis agerar snygg homage och norrbottnisk variant av Ison & Filles lokalgeografiska hymn ”Stationen”. Han menar att det är en extremt osexig plats, men att just människorna i låtens berättelse gör den levande. Och mycket av detta är också vad som karaktäriserar hans artisteri. Att ge liv och färg åt i många fall gråa och bortglömda platser och människor. Musiken ger liv åt berättelserna och sätter dem i en kontext som känns angelägen och intressant. Trots att ansatsen ibland kan kännas snäv, så även på ”Noir”. – Albumet är ju lite mer internt, lite mer strävt, jag är fullt medveten om det. Det är ett medvetet val. Det här säger jag inte för att skryta, men jag hade kunnat skriva catchigare låtar, haha. Om det var det som var utmaningen. Men det var inte det jag ville göra med den här skivan. Då var ett mål också att få in fler röster. Alla mina favoritalbum har som en egen liten värld och det var mitt mål. Då måste det bo människor i den världen. En annan aspekt av Zackes artisteri som på papper inte är så sexig är den nisch han karvat ut för sig själv inom svensk hiphop. För om rappare sedan genrens begynnelse pratat mycket om pengar, så har det främst varit om antingen bristen eller ett överflöd av det. I Zackes värld behandlas pengar som ett fenomen och nästan ett filosofiskt ting. Inte sällan gör han dyster parodi av kapitalism och industrialisering, som när han på ”Håll i er” - inspirerad av Adam McKays briljanta film ”The Big Short” - rappar ”baby, brösta upp dig tills du blir en systemrisk / dom kan baila ut dig, du är en too big to fail, bitch!” och på ”Bottenviken” sarkastiskt sjunger ”baby, hämta hinkarna / baby, det ska trickle down”; en referens till termen ”trickle down economics” som bygger på tesen att ju rikare de rikaste blir, desto rikare blir också medelklassen och underklassen. – Att prata om pengar är ju hiphop också, som du säger. Hundra procent. Det är ju alltid lite spännande med pengar, säger han och skrockar lite ironiskt. Och att Zacke är hiphop är inget som äldre lyssnare skulle kunna tvivla på, men för nyare öron kanske soundet NR 4, 2024 | KINGSIZE MAGAZINE 21 WWW.KINGSIZEMAG.SE