Kingsize 1
Intervju: Broder John Jag ville inte att det här
projektet skulle påverka mig som ”Cool” eller ”Drift” gjorde. hövt kompromissa med min verkshöjd på grund av det. kollegan Paul ”Boko Yout” Adamah fick komma in, så är ”Följ inte mig” ett mer öppet samarbete med Dina Ögon-producenten Daniel Ögren. En person som Broder John beskriver som en ”provocerande duktig musiker”. Tillsammans har de under ett halvår skapat skivan som nu släppts, vilket var ett nytt sätt att arbeta för honom. – Av någon anledning har jag gjort dom andra projekten helt själv och sakta ruttnat. Nu helt plötsligt får jag input och idéer, små kontinuerliga injektioner, som är helt annorlunda från hur jag jobbat tidigare. Jag har märkt att det är så här jag vill ha det och så alla borde jobba egentligen, säger han och berättar vidare om det på många sätt passande samarbetet. – I den svenska och nordiska hiphopscenen har jag alltid blivit placerad i ett alternativt fack. Det har jag noll problem med och jag fattar varför. Även när jag tittar på vad jag själv lyssnar på. Så om jag skulle göra ett projekt så ville jag medvetet göra något alternativt och som ingen annan gör just nu. Den här musiken ramade in exakt det jag ville prata om. 28 KINGSIZE MAGAZINE | NR 4, 2024 Utöver att omstrukturera hela sin skapandeprocess har Broder John också tvingats ta sig an textförfattandet på ett nytt sätt. För om ”Drift” rent musikaliskt handlade om att jämna ut balansen mellan ljud och ord, så har ”Följ inte mig” handlat om att skriva det han menar. – Jag har verkligen försökt att säga saker mer tydligt. Jag har ofta varit i den här bubblan och grävt ner mig, samtidigt som jag är ett fan av metaforer och multipla meningar… men på den här skivan ville jag vara mer tydlig och säga som det är. Vilket jag märkte var svinsvårt för mig! Jag är så van vid att skriva komplext, så det blev en ganska lång process i att träna bort det. Att du har behandlat det som ett dagsjobb måste verkligen ha underlättat i det och varit otroligt frigörande? Att du inte har haft utrymme att övertänka för mycket. – Jag har aldrig haft så här roligt med musik. Och jag har aldrig känt mig så motiverad. Den största anledningen till det är att jag spräckt min egna bubbla och ser vad som är absolut viktigast i mitt liv, men att jag inte beUnder intervjuns gång pratar vi en hel del om lycka och att det egentligen inte finns några svar kring hur man når dit. Samtidigt som förhållandet mellan just skapande och destruktivitet blivit alltmer framstående. Bara någon dag innan vår intervju släpps dokumentären ”Mwuana: Framför allt”, som porträtterar artistens kamp med att skapa en uppföljare till sitt debutalbum samtidigt som han tampas med stress, press och inre demoner. Någon dag senare släpper Ant Wan sitt nya album där han på öppningsspåret rappar: ”Skadat mig själv nu ett tag, för konsten blir vacker när själen är svag”. Med det här i bakhuvudet, samt din rad ”har du gjort skillnad på en styrkekram och styrketår?”, vad har du för relation till destruktivitet kopplat till skapande? – Det känns som att vi är många som använder det som bränsle. Vilket inte är en sund relation till det man håller på med, egentligen. Att vissa måste hamna där för att göra det dom vill göra. Jag tror att min destruktivitet utspelar sig mer i formen av att jag stänger in mig själv och stänger ute andra. Det är bajsnödigt i efterhand, men med ”Cool” åkte jag till Berlin WWW.KINGSIZEMAG.SE