Kingsize 1
Den här musiken ramade in exakt det jag ville pra
ta om. i ett halvår och stängde in mig i ett skit-Airbnb, för att jag tänkte att jag behövde det. Men det är ju inte bra för någon. Jag har också märkt att det här påverkar mina relationer på ett sätt som jag absolut inte vill. Jag hade lite sundare inställning till det när jag gjorde ”Drift”, då var jag bara borta i fem veckor, säger han och skrattar innan han fortsätter med en tes om kopplingen till den berömda ”27 Club”, med ikoniska artister som dött som 27-åringar. Däribland Kurt Cobain, Amy Winehouse och Jimi Hendrix. – Det finns en glorifiering av konceptet kring Klubb 27 och jag funderar ibland på om vi har gått på hela den grejen. Alltså, vad som är hönan och ägget i det. Måste vi hamna där? När jag tittar på mina tre skivor känner jag lika mycket för dom, men tillvägagångssättet för den här skivan har varit helt annorlunda från vad jag trott att processen med att göra en skiva måste vara. Det kanske inte måste vara Klubb 27-mentaliteten för att göra exakt det man vill göra. Sen blir det väldigt dubbelt, för samtidigt som jag kan känna att ingen kommer tacka mig för att jag stängde in mig i sex månader så är det enormt många som har tackat mig för ”Cool”, skrattar han uppgivet men säger sedan bestämt: – Det enda jag vet är att jag kommer inte använda det bränslet längre. Jag är inte i behov av det längre, har jag insett. Något som också genomsyrar ”Följ inte mig” är en slags kollektiv ansats, som går i linje med både hans musik och personlighet. Ett annat sätt för Broder John att få utlopp för detta - och för all del kärleken till musiken - är genom egna bolaget Hoopdiggas. En egen kreativ hub som producerar merch, gör modesamarbeten och ligger bakom live-konceptet Powerpose FM Live, som senare skulle bli Powerpose FM Festival. En plattform där han valt att lyfta fram oetablerade artister och sätta dem i ett sammanhang tillsammans med redan stora namn. – Alltså jag älskar hiphop och hiphopscenen. Men också, fan, musik. Jag har så jävla mycket kärlek för det och jag ser sån jävla potentiell i vad en svensk kulturscen kan vara. Jag hade turen själv att få ett sammanhang väldigt tidigt, tack vare Umeå och den mentalitet som RB (kollektivet Random Bastards, reds anm) byggt upp där. Det satte mig i ett sammanhang och jag är ganska övertygad om att jag inte hade fortsatt annars. Om jag hade tagit av den kakan, som gjort att jag sitter med dig här idag, och bara varit nöjd med det… Sån person är inte jag. Det är ett kretslopp och jag vill vara en språngbräda för andra för jag ser så mycket potential överallt. I höst tar Broder John också sitt nya album på turné, uppbackad av ett band som han är minst sagt exalterad över att få dela scen med. Utöver Daniel Ögren får han sällskap av Mats ”MASAKA” Sandahl, Emmanuel Hailemariam och Christopher Cantillo. – Jag började spela med band i samband med ”Drift” och har förstått kraften i det. Jag kan aldrig få gåshud av min egen musik med en dj och… jag har svårt att beskriva hur kompetent det här bandet är. Det är första gången i mitt liv som jag känner lite ”imposter syndrome”, haha. Det var någon som skrev det i mina DM:s, att ”du har fångat The Avengers i live-Sverige”. Det blir once in a lifetime, att dom här fyra musikerna står på scen tillsammans. NR 4, 2024 | KINGSIZE MAGAZINE 29 WWW.KINGSIZEMAG.SE