Kingsize 1
BRODER JOHN ”JAG HAR VERKLIGEN FÖRSÖKT ATT SÄGA S
AKER MER TYDLIGT” Tredje gången gillt, brukar man säga. I Broder Johns fall handlar det inte om att lyckas, utan snarare om att hitta lyckan. Trots en ödesmättad titel och en stor dos melankoli har rapparen äntligen hittat en väg där skapande och välmående inte slagit ut varandra. För Kingsize berättar han om vikten av samtal, att bli mer tydlig och hur glorifieringen av Klubb 27 påverkar artister. Åtta år in i solokarriären går det att konstatera att Johan Bäckström, mer känd som Broder John, utkristalliserats till en av genrens mest hängivna albumartister och textförfattare. Mycket på bekostnad av hans eget välmående. Delvis på grund av tung tematik och ambitiösa ansatser, men kanske framförallt på grund av skapandeprocessen. En process som ofta bestått av ensamhet och tvivel. Det är ingen slump att han refererar till den ökända perfektionisten Stanley Kubrick och hans sista långfilmsregi ”Eyes Wide Shut” på albumspåret ”Rubiks Kub”. På albumets öppningsspår ”Vad finns kvar”, rappar han dessförinnan: ”Tankarna gör stand up ibland, det är inget skämt, jag har ba känt att jag är på gränsen som fan / det är ba ett skämt, jag skulle slutat när jag hade min chans / jag har inte känt mig som mig själv sen den tanken kom fram, är det ett skämt om det är sant?” Av just den anledningen skrattar vi båda högt när han berättar om när fröet till albumet ”Följ inte mig” planterats och han presenterade idén för sin flickvän. – Jag sa ”det ska inte vara så svårt den här gången, det kanske blir en EP… Jag gör det på en helg”… Så otroligt naivt, haha. Men klart stod det att det inte kunde få drabba honom så mycket som albumprocesserna med ”Cool” och ”Drift”. Kort efter det senare blev han pappa till sin förstfödde son Tage och det var under den nästan ett år långa pappaledigheten som tankar återigen började hopas. Tankar som var tvungna att komma ut i musik. – När jag kom tillbaka till studion hade jag en så enorm drivkraft att få ur mig alla de här tankarna. Men jag hade inget intresse av att sitta i studion 24 timmar om dygnet och må dåligt. Jag ville kunna stänga ner klockan fyra och gå hem och vara en kunglig pappa. Jag ville inte att det här projektet skulle påverka mig som ”Cool” eller ”Drift” gjorde, säger han lite lågmält och konstaterar: – Jag är så jävla stolt över dom skivorna och jag tror inte dom hade blivit lika bra om jag inte hade grävt ner mig, men den här skivan behövde inte det. Jag behövde framförallt vara en bra pappa. När han nu kommit till sitt tredje album i karriären har Broder John tillskansat sig mängder av erfarenheter, perspektiv och berättelser. Dels genom att gräva i sig själv, vilket fick forma stora delar av förra albumet ”Drift”. En tid då han förberedde sig för den omvälvande upplevelsen att bli förälder och en period där en fortsatt musikkarriär inte alls var självklar. Men att ”Drift” ändå blev till - och i förlängningen skapade ett sug att fortsätta - säger en hel del om vad Broder John är för typ av artist. En artist som inte kan existera i ett vakuum, utan måste vara en del av ett sammanhang. Om inte fysiskt, så åtminstone själsligt. – Jag vill nyansera en fråga eller tema så mycket jag kan och det kan jag inte göra själv. Jag måste få hundra olika erfarenheter och perspektiv. Hur får jag det? Jo, jag måste börja prata med folk om dom här grejerna. Det blir som… jag hatar att säga ”terapi” för jag vet inte om det är det, men att prata med varandra och skrapa på ytan av såna här existentiella frågor öppnar alltid för ett djupare samtal. Där ”Drift” skapades i ett personligt universum där endast vännen och NR 4, 2024 | KINGSIZE MAGAZINE 27 WWW.KINGSIZEMAG.SE