Kingsize 1
WWW.KINGSIZEMAG.SE ”Beat Street” är mer än bara u
nderhållning. Det är en spegel av våra egna drömmar och en påminnelse om att vi kan spela huvudrollen i våra egna berättelser. Scenen där tjejerna rappar och interagerar med två dansare – Mr. Wave, Tony Wesley från New York City Breakers som gästade 2 Def Days of Hip Hop i Fryshusets lokaler 1986, och Lee som kör popping/electric boogie – är en direkt hyllning till ”Wild Style”, den första hiphopfilmen från 1982. Lisa Lee hade själv medverkat i ”Wild Style”, vilket gav en autentisk koppling mellan de två produktionerna. ”Wild Style” banade väg för ”Beat Street” och inspirerade manusförfattaren, Steven Hager, vars ursprungliga vision var att skapa en mycket råare film än den vi till slut fick se på vita duken. Influenserna från ”Wild Style” bidrog till att ge ”Beat Street” dess unika stil och narrativ. Deras framträdande visade att kvinnor också hade en plats inom hiphopkulturen, som annars var starkt dominerad av män. Många tjejer inspirerades av Us Girls att börja med hiphop. Gruppen blev en symbol för kvinnligt självförtroende och kreativitet inom hiphopen. ”Beat Street” tog den internationella hiphopscenen till nästa nivå, och många av de första svenska rapparna och DJ:s pekar på filmen som en avgörande inspiration för deras karriärer. Filmen blev snabbt en kultklassiker och formade hur vi såg på oss själva och världen. Den hjälpte oss att inse att vi kunde spela huvudrollerna i våra egna berättelser. I dåvarande Östtyskland hade ”Beat Street” en djupgående kulturell påverkan. Filmen introducerade hiphopkulturen till ungdomar bakom järnridån och blev en viktig kanal för att visa upp element som breaking och graffiti. Även om filmen ursprungligen lanserades av den socialistiska regimen för att belysa kapitalismens negativa effekter, såsom fattigdom och rassegregation, blev de visuella aspekterna av hiphopkulturen – snarare än det politiska budskapet – det som verkligen fångade ungdomars intresse. ”Beat Street” blev katalysatorn för en framväxande subkultur, där breaking-jams och graffitikonst började ta form som uttryck för kreativitet och självständighet i det annars strikta östtyska samhället. Bakom kulisserna var inspelningen av ”Beat Street” inte utan sina utmaningar. Medlemmarna i Rock Steady Crew, inklusive den legendariska Crazy Legs, hade invändningar mot musiken som valts för den nu ikoniska dansscenen. Artur Bakers electro-funk-låt ”Breaker’s Revenge” föll inte i smaken hos Rock Steady Crew och istället dansade de till den mer klassiska break-låten ”It’s Just Begun” av Jimmy Castor Bunch – en fusion av rock och funk från 1972 som ofta spelas av pionjärer som DJ Kool Herc och Afrika Bambaataa. För oss som växte upp med filmen var den mer än bara en biofilm – den blev en identitet och ett uttryck som speglade våra erfarenheter av att leva mellan två världar, både kulturellt och socialt. Förortsungdomar som vi insåg att det fanns ungdomar på andra platser i världen som liknade oss, som kämpade med samma utmaningar och drömmar – och med en ensamstående mamma dessutom. Premiären av ”Beat Street” var dagen då en film förändrade hur vi såg på oss själva och världen, och när en subkultur blev en NR 4, 2024 | KINGSIZE MAGAZINE 33 global rörelse. Det var också dagen då jag bestämde mig för att lämna dansgolvet och istället ställa mig bakom skivspelarna – breakarna i ”Beat Street” hade tio års försprång och var så otroligt mycket bättre. Jag hittade mitt element: DJ-ing. ”Beat Street” är mer än bara underhållning. Det är en spegel av våra egna drömmar och en påminnelse om att vi kan spela huvudrollen i våra egna berättelser. Och i varje beat, varje spraymålad vägg och varje danssteg lever den andan kvar än idag. Trots filmens motsägelser – som dess något förskönade skildring av hiphopens verklighet – fick den kultstatus bland breakare och graffitimålare runt om i Europa. Nu är jag redo att se ”Beat Street” igen, med samma förväntan som i augusti 1984. Filmen fortsätter att inspirera mig, precis som den inspirerar nya generationer som upptäcker dess kraft och betydelse för första gången.