GLAS 1
GLAS ÅRGÅNG 89 / INNEHÅLL / Tidningen GLAS utges
av Glastjänster för GBF AB och kommer ut med fyra nummer per år. Adress Glastjänster Skeppsbron 40 Box 16286 103 25 Stockholm tel: 08-453 90 70 info@gbf.se www.gbf.se www.tidningenglas.se Chefredaktör och ansvarig utgivare Mikael Ödesjö tel: 08-453 90 79, 070-527 09 19 mikael.odesjo@gbf.se Fackredaktör Matilda Röjgård Bildredaktör Johan Aredal Grafisk form och produktion Jonas Johnsson Mandarin AB Box 19019 152 25 Södertälje tel: 08-554 246 70 Tryck Östertälje Tryckeri tel: 08-554 204 30 info@ostertaljetryckeri.se 32 46 Annonser Mediakraft AB Andrea Åhslund tel: 073-508 05 73 andrea.ahslund@mediakraft.se Prenumeration Prenumeration 2022 (helår): 410 kr Flerabonnemang: 5 ex och fler 15 % rabatt Medarbetarpren: 360 kr Lösnummerpris beställes av redaktionen (moms tillkommer). tel: 08-453 90 77 info@gbf.se Redaktionen ansvarar ej för icke beställt material. GLAS är medlem i Sveriges Tidskrifter, upplagan är TS-kontrollerad. Omslagsbilden Adacta Advokatbyrå, Malmö (artikel på sidan 24) Behandling av personuppgifter Glastjänster har, för personer som inte är medlemmar i föreningen, inhämtat uppgifter från Bisnode Sverige AB om personer som är arkitekter, fastighetsägare, byggingenjörer, glasmästare, glasentreprenörer etc och därmed kan tänkas vara intresserade av att få tidningen. Vi har därför ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. De personuppgifter vi inhämtat är namn och adress för att kunna skicka ut tidningen till dessa personer. Med tryckeriet som ombesörjer detta har vi träffat ett personuppgiftsbiträdesavtal som garanterar att personuppgifterna endast används för avsett ändamål (adressering och utskick) och att de raderas så snart tidningen skickats ut. Mer information om hur Glastjänster behandlar personuppgifter, dina rättigheter, kontaktuppgifter med mera finner du på vår hemsida www.gbf.se. GLAS är organ för Glastjänster för GBF AB, som organiserar drygt 600 glasmästerier, rammakerier och glasfasadföretag i Sverige. GBF:s verksamhet syftar till att ge medlemsföretagen högsta kompetens inom verksamhetsområdet för att skapa konkurrenskraft och en hållbar utveckling av samhället. Utbildning, information och auktorisation är de viktigaste medlen för att uppnå detta. GLAS 4.2021 3 54 68 40 22 4. LEDAREN Business as usual, eller …? 6. SIKTAT 22. TEMA Kontor 22. Framtidens kontor behöver ge arbetsro och inspiration 26. Återanvända glaspartier när IVL vill leva som man lär 27. Centrum för cirkulärt byggande 27. Återbruk från teori till praktik 28. Anrikt Malmökvarter renoveras med klimatnyttigt återbruk 32. Göteborgs första kontorshus i trä byggs som en tratt för skydd mot regn och sol 40. Powerhouse Telemark 44. MITTUPPGLASET One Vanderbilt 46. Hållbarhet 46. Glasgruppen är fossilfri! 50. Vad gör ni för att minska glas-spillet? 54. Forskning 54. Optiska antenner kan styra energi genom glas 58. Ny molekylmix ger superstabilt glas 60. Hållfasthetsklassificering av planglas för bättre kvalitet 62. Solskydd Vad är solskyddsfilm och vad ska vi använda den till? 64. Energi U-värden för glasade konstruktioner, lätta att underskatta 68. GLASPROFILEN Lars Olausson – vill se mer omtanke och hantverk i arkitekturen 74. TILL SIST Titthål mot omvärlden