GLAS 1
Vad gör ni för att minska glas-spillet? inköpskos
tnad för Remastern på cirka 2 miljoner kronor och då kan vi räkna med en payback på 5–10 år, beroende på produktmix och volym på nya floatbordet. Snabbare payback blir på ett lamellbord som har dyrare glas. JOEL ROSENQVIST, vd Osby Glas: — Vi har en maskin som kallas Remaster, den ger ett effektivt sätt att ta hand om spillbitar i produktionen. De läggs automatiskt åt sidan och finns sedan tillgängliga i datorprogrammen, som känner av när de passar in i en order och skickar fram dem vid sådana tillfällen. Vi har den här maskinen hittills på ett skärbord, men kommer även att ha den på vårt nya floatskärbord, som vi har beställt från Hegla till den nya fabriken och ska installeras i början av 2022. — Det är svårt att bedöma hur mycket vi sparar, men en snabb summering ger en Vad gör ni för att minska glas-spillet? — I övrigt jobbar vi på flera olika spår: Optimering av batcher genom mjukvara från A&W samt våra egna datauppgifter och erfarenheter. Vi har tillsatt en dedikerad resurs i produktionsplanering som har spillminimering som uppgift – ännu mer aktuellt i tider med glasbrist dessutom. Ett av våra hållbarhetsmål som ska uppfyllas rör just spillet och vi jobbar med daglig uppföljning av detta i produktionen samt varje månad på ledningsnivå. — En mer långsiktig satsning handlar om automatisering av vår produktion och här finns två delar som vi kommer att införa i vår nya fabrik. Vi har blivit utvalda av A&W, som pilotpartner till deras satsning, att på ett nytt sätt styra produktionsflödet. Syftet med Smart Factory är att skapa ett dragande system som utgår ifrån utleverans, där man skapar ett automatiserat flöde även utan automatiserade buffertlager. Man kan efter implementering relativt enkelt gå över till ett helautomatiserat flöde, där ambitionen är att inte röra glas och att optimera med helt andra möjligheter än vi har idag. Det medför i sig en stor potential att minska spillet. LISA SKOGMAN, platschef Ryds Glas Jönköping: — I dagsläget jobbar vi aktivt med att minska felmåttningar och felbeställningar, för att på så sätt undvika att behöva beställa om glas på grund av fel mått. — Vi jobbar också aktivt med att optimera glasskivorna när vi skär av dem. Får vi till exempel en beställning på glas med mått som inte passar våra skivmått, så beställer vi de glasen färdigskurna hos grossist istället för att skära från våra skivor och då få mycket spill. Vi mäter och lagrar data på felmåttning och felbeställning. Spillet som uppstår slängs i en GLAS 4.2021 51