Tidningen Energi 1
Lars Ejeklint har arbetat med energieffektiviseri
ngsfrågor sedan mitten av 1980-talet. Klimatcoachens renässans Ingen har nog pratat mer om energieffektivisering i landets tv-soffor än Lars Ejeklint, Vattenfalls energiexpert och klimatcoach. Allt sedan tidigt 1980-tal har han arbetat med frågan hur vi ska använda vår energi på ett mer effektivt sätt, alltid med Vattenfall som arbetsgivare. – Det var efter oljekrisen och frågan om kärnkraftens vara eller inte vara som vi 1986 startade Uppdrag 2000, där syftet var att se hur mycket el man kunde spara. Då tog vi för första gången även in människan i kalkylen. Vi kunde se att beteendet spelar en stor roll, säger Lars Ejeklint när vi ses på Vattenfalls huvudkontor i Solna. Uppdrag 2000 visade att det gick att spara minst 8–17 procent av elen. Lars Ejeklint tar fram en röd pärm och bläddrar lite: – Våra kunder på 90-talet fick den här pärmen med hundratal energitips. Det är som en bruksanvisning – de flesta tipsen är fortfarande giltiga. På 2000-talet började Vattenfall utveckla mer digitala tjänster och 2010 lanserade man projektet One Tonne House tillsammans med bland andra Volvo. Det var ett modernt och stilrent hus med en massa tjänster som skulle ge möjlighet för en vanlig familj att kapa de årliga klimatutsläppen från drygt 7 till 1 ton per person. – Vi var lite för tidiga, det fanns ju knappt elbilar på den tiden. Tekniken fungerade men kunderna var inte beredda att betala. Elen var så billig och tekniken var ganska dyr. Men nu är det tvärtom: tekniken är billig och elen är dyr. Så nu borde det väl vara läge för dessa tjänster igen. – Ja, trycket är stort på våra kundmottagningar. Vi får mer än dubbelt så många samtal idag jämfört för ett år sedan. Elförbrukningen har kommit högt upp på agendan även vid middagsbordet, säger Lars Ejeklint. – Det som efterfrågas är vad man kan göra här och nu för att minska sin elanvändning. Vi har därför nyligen lanserat en digital energirådgivare. Det är en guide på nätet som hjälper kunden att identifiera och välja åtgärder som minskar elanvändningen direkt. För företag erbjuder man också många tjänster, till exempel rådgivning och energikartläggningar utöver den traditionella rådgivningen. En ny och växande del för Vattenfall är att hjälpa företag att kostnadsoptimera sin elanvändning med till exempel batterilösningar för att kapa effekttoppar och sälja stödtjänster. – Ett industriföretag kan göra en massa saker med energi användningen utan att det behöver påverka produktionen. JOHAN WICKSTRÖM TIDNINGEN ENERGI NR 4 2022 23 FOTO: ERIK CRONBERG