Tidningen Energi 1
EN ARBETSDAG 6.45 Arbetsdagen börjar. 7:00 Lägger
in bränsleinformationen i systemet. 9:00 Kollar om några äldre skeppslaster kan rapporteras som uppeldade till myndigheterna. 10:00 Frukost på kontoret. 10:30 Inspekterar bränslelagren. 12:00 Lunch 12:45 En stor sten har hittats i en lossad last. Går upp till aktuell bränsleplan för att ta bilder och skriver sedan en avvikelserapport. 14:30 Uppföljningsmöte med labb angående provtagning, provsvar och pågående projekt 16:00 Arbetsdagen slutar. bestämmer energin, en av de parametrar som vi återkopplar till leverantören, tillsammans med kvaliteten på bränslet. Kamilla Gaude jobbar både på kontoret och ute på fältet. Kontorsarbetet innebär bland annat att gå igenom provresultaten som skickats in till ett oberoende labb. Ute på anläggningen har hon dialog med provtagare, maskinister och bränsletekniker. För flisen som kommer via lastbil gör hon en del av jobbet själv. – Jag tar stickprover ur leveransen samt kontrollerar lasset för att upptäcka eventuella föroreningar som stenar eller överstora bitar. Är allt okej åker lastbilen och lossar medan jag delar ned provet och lägger in det i en av våra ugnar för att bestämma bränslets fukthalt, säger Kamilla Gaude. Om leveransen är förorenad, till exempel med mycket sten, så gör man en så kallad mätningsvägran, vilket innebär att lastbilen får vända tillbaka hem. Kamilla Gaude är dock tydlig med att lejonparten av bränslet Söderenergi får in håller prima kvalitet. Det handlar ofta om arbetsprocesser eller kontrollutrustning hos leverantören som fallerat, exempelvis en bandmagnet som inte varit igång. – Ibland hittar vi riktigt konstiga saker – som brunnslock, hela möbler och stenbumlingar. En gång låg det ett halvt grishuvud i byggavfallet. Då undrar man ju hur det kan ha gått till, säger Kamilla Gaude. – Vi gör även C-14-analyser på utsorterat verksamhetsavfall som innehåller papper, plast och trä. Syftet är att mäta mängden biogent respektive fossilt koldioxid i leveransen. Från och med i år ska den enskilda leverantören bära kostnaden för sitt koldioxidutsläpp. Vi vill att leverantörer som skickar för mycket oljebaserat avfall ska bära kostnaderna för klimatavtrycket. LINUS OLIN TIDNINGEN ENERGI NR 4 2022 51