Tidningen Energi 1
Allt ljus på Dan-Eric Archer ”Batterier kommer än
dra elsystemet” Allt fler energiföretag och hushåll har börjat se värdet med batterilagring. Men hur ska dessa lager användas bäst? Dan-Eric Archer, vd på CheckWatt, förklarar hur batterierna kan ändra spelplanen på elmarknaden. TEXT: JOHAN WICKSTRÖM FOTO: JULIA SJÖBERG A 34 NR 4 2022 TIDNINGEN ENERGI ntalet resurser på elmarknaden ökar stadigt. Ett företag som dragit nytta av detta är CheckWatt där affärsidén är att samla ihop (aggregera) energiresurser, som solceller och batterier, och använda dem på det mest effektiva sättet. – Våra kunder är främst företag som säljer och bygger solkraftsanläggningar, fastighetsägare samt elhandels- och elnätsföretag, säger Dan-Eric Archer, vd på CheckWatt. Bland företagets tjänster finns Currently, ett virtuellt kraftverk som säljer aggregerad effekt på Svenska kraftnäts frekvensmarknader samt till ett par av de lokala flexmarknaderna. Batterilager kan ju generera värde på många olika sätt, till exempel genom att avlasta flaskhalsar i det lokala elnätet eller kapa effekttoppar lokalt. Men det största värdet i dag enligt Dan-Eric Archer är att sälja stödtjänster till Svk. – Situationen just nu är extraordinär eftersom de höga priserna på stödtjänster gör att en investering i ett batteri kan återbetalas på ett till två år, säger Dan-Eric Archer. Han är positiv till att energiföretag tittar på hur energilagring och flexibilitet kan bidra till elsystemet. Men samtidigt tycker han att det är lite problematiskt om elnäten, som är naturliga monopol, har affärsmodeller som konkurrerar med den fria marknaden. – Det finns många utanför monopolen som också vill investera. Av denna anledning finns det EU-regler som säger att nätägare inte får äga eller driva energilager. Det vi ser idag med dotterbolag till nätägare som gör detta är en gråzon som behöver reglering och transparens. Oavsett regelverken lär batterimarknaden växa kraftigt framöver. – Många har nog inte insett vilken total ändring det kommer att bli. Den globala tillverkningskapaciteten om några år kommer ligga på uppåt 7 000 GWh batterier per år, jämfört med ett par hundra GWh idag. Merparten av dessa batterier kommer hamna i fordon, enligt Dan-Eric Archer. Att använda elbilens energi för att leverera el till hemmet eller elnätet – så kallad V2H eller V2G – har dock fortfarande inte tagit fart. – Bilföretagen har varit lite försiktiga med V2G men inom de kommande åren lär det komma ut ganska snabbt. Ett elbilsbatteri har ju 5–10 gånger större lagringskapacitet än ett vanligt hemmabatteri så den samlade effekten blir väldigt hög. Allt fler elanvändare, stora som små, kommer alltså att kunna platta ut sin elanvändning ganska rejält på sikt. – Det ska ställas i relation till alla stora utbyggnader av elnäten. Jag tycker det är huvudlöst att bygga utan att ha den kommande enorma lagringskapaciteten i åtanke. Men batterier klarar väl bara timmar – hur ska man klara övrig tid? – Ja, tidsperspektivet för energilagring i batteri är laddning eller urladdning i ett fåtal timmar och lagring i något dygn, vilket passar för solkraft. Men det finns applikationer där batterier inte är optimala, till exempel för att kompensera vissa variationer i vindkraftsproduktion som kan vara under veckor. Redan idag planeras stora vindkraftparker där man producerar vätgas, inte el, så detta kommer att lösa sig också. En annan marknad där batterier medverkar är de lokala flexmarknaderna, till exempel Coordinet. Men Dan-Eric Archer är dock tveksam till dem, även om de är ”intressanta exempel”. – För flaskhalsarna mellan lokalnät och regionnät kan det nog fungera men det blir näst intill omöjligt att hantera överbelastning på kvartersnivå. I exempelvis villaområden med mycket solkraft ser man redan idag att elnätet lokalt begränsar fortsatt utbyggnad. Det inträffar när cirka en tredjedel av husen har installerat solceller, säger Dan-Eric Archer. – Bättre tariffer skulle nog kunna lösa många flaskhalsar både inom lokalnät och på högre nivåer.