Omtanke 1
BARNKONVENTIONEN Socialtjänsten är ansvarig att s
äkerställa barns rättigheter. Så kan du tillämpa den nya lagen i praktiken Barnrättsperspektivet i det dagliga arbetet Unicef har tagit fram en handbok för socialsekreterare för att underlätta tillämpningen av barnkonventionen rent praktiskt. Att barnkonventionen har blivit lag kommer inte att lösa alla svåra frågor. Det är ett förändringsarbete där vårt agerande ska spegla barn som rättighetsbärare, att se till barnperspektivet. TEXT: JENNY FORS FOTO: GETTY IMAGES OCH JENNY FORS Shanti Ingeström är barnrättsrådgivare och socionom på Unicef. Hon var en av talarna på Barnkonventionsdagen där hon inledde med att låta oss i publiken tänka på en 9-årig kille. Vilka intressen han har och vilken favoriträtt. Sedan ville hon att vi skulle tänka på en 45-årig kvinna, hennes intressen och favoriträtt. – De flesta brukar ha fördomar om barn och tror sig veta hur barn är. Vi utgår från hur vi själva var som barn eller barn vi känner. Men när det gäller vuxna så är vi mer förstående för att vuxna är mer olika, säger Shanti Ingeström. Det är svårt att sätta sig in i hur något är för ett okänt barn. Men när man ska utreda barnets bästa så är det just det här barnets bästa. – Tidigare innehöll BBiC dokument om hur barn och unga är i olika åldrar. Detta har nu ändrats. Nu utgår man mer från det unika barnet. Shanti visar en tidslinje som börjar år 1900. Då var det många barn i familjen. Mannen styrde och hade rätt att aga sina barn. 1945 gjorde Pippi Långstrump entré och i samma veva börjar man se barnen mer som egna individer. Astrid Lindgren var en förespråkare för barns rättigheter. FNs allmänna deklaration om mänskliga rättigheter kom 1948. År 1979 infördes förbud mot aga i Föräldrabalken. www.ssil.se | 27