Omtanke 1
MOTIVERANDE SAMTAL Psykologen Liria Ortiz (th) ha
r undervisat i motiverande samtal i många år och beteendevetaren Anna Sjölund (tv) har arbetat med personer med autism och adhd i över 25 år och utbildar och handleder inom autismområdet. 2014 fick hon Autism- och Aspergerförbundets utmärkelse Årets pusselbit (2014) för sitt arbete med att sprida autismspecifik kompetens. Foto Carola Björk Texten i artikeln är ett utdrag av den nyutkomna boken ”Motiverande samtal vid autism och adhd” av Liria Ortiz och Anna Sjölund utgiven på Natur & Kultur Förlag ar parallellt, och beroende på klientens livssituation kan du ofta behöva arbeta med mycket små förändringssteg, det vill säga gå mycket sakta framåt. Att du på detta sätt ber om ursäkt och tar ansvar för att för många förändringar har föreslagits för snabbt kan förebygga att klienten känner sig misslyckad. Du vill ju hjälpa klienten att lyckas. Kom ihåg att små steg är hållbara steg. HJÄLP KLIENTEN ATT SE SINA STYRKOR. Som samtalsledare är det viktigt att du hjälper klienten att få en upplevelse av sina egna styrkor samt att du fungerar som en samtalslots som hjälper klienten att komma på hur han eller hon kan använda sig mer av dessa. Utöver de individuella styrkor klienten bär med sig kan exempelvis en bristande impulskontroll å andra sidan göra att personen ifråga är spontan. Givetvis ska detta kopplas till en kontext där det är positivt att vara just spontan. Många klienter kan vara kreativa, empatiska, ansvarstagande, uthålliga, envisa, humoristiska, ärliga, lojala och nytänkande – ha en mängd styrkor som de själva har svårt att uppfatta och kunna använda sig av. Att du hjälper klienten att se sig själv med positiva ögon är angeläget. Det kan vara bra att ha en »karta«, där du med hjälp av text och bild beskriver olika styrkor. Tillsammans kan ni fundera över vilka styrkor klienten har och hur dessa kan vara till hjälp i vardagslivet. Det är ett sätt att hjälpa klienten att se sig själv utifrån, att uppmärksamma de styrkor som han eller hon faktiskt har. För personer med många misslyckanden bakom sig blir det än svårare att se sig själv i ett positivt ljus och tro sig själv om att ha styrkor. Därför är det viktigt att du som samtalsledare tränar dig i att aktivt lyssna efter och uppmärksamma en styrka, beskriver den och tillsammans med klienten »placerar« den i ett sammanhang där konsekvenserna har varit positiva. Några exempel: Du hör att klienten är bra på att memorera detaljer. Hur har den styrkan tidigare använts med ett positivt utfall? I vilka sammanhang? Du hör att klienten är kreativ och idérik. Hur har den styrkan använts med positivt utfall tidigare? I vilket/vilka sammanhang? Hur kan den användas i andra sammanhang som är viktiga för klienten? RESPEKTERA KLIENTEN. Samtidigt som du behöver fungera som ett stöd för klienten i att tillvarata sina styrkor samt kunna hitta strategier för ojämna förmågor ska du naturligtvis inte förändra klienten som person. Du behöver visa klienten att du respekterar hans eller hennes autonomi och livsval. Det är viktigt att du kan skilja på vad som är dina egna värderingar och klientens värderingar. Klienten ska känna sig lyssnad på, trodd i sin upplevelse, respekterad och bemött som en jämlike. BYGG VIDARE PÅ KLIENTENS EGNA STRATEGIER. Ett sätt att med sitt bemötande visa respekt för klientens autonomi och livsval är att ha hänsyn till strategier som klienten använder, även om du själv kan uppleva dessa som udda. Många klienter har utvecklat strategier för att hantera olika svårigheter i vardagen som är logiska för dem själva, Viktiga aspekter av era samtal blir sammanfattningsvis att du: ■ lyssnar aktivt ■ uppmärksammar klienten på hans eller hennes styrkor ■ utforskar hur dessa har använts tidigare, och hur de kan användas nu. KÄLLA: 22 | www.ssil.se