DMH 1
REPORTAGE VERKTYGSSERVICE ETT KONSUMENTVERKTYG HA
R oftast ett skal i bräckligare material, plast eller liknande. Elmotorn är av sämre kvalitet med ett mindre antal koppartrådar, som brinner upp mycket snabbare om verktyget pressas hårt. Drev och andra komponenter är också klenare. Proffsverktyg har istället skal gjorda i komposit som tål hårda slag och hög värme, samt helgjutna motordelar som står emot tuffa påfrestningar. Kvaliteten på delar som lager är också avsevärt högre hos proffsgrejerna. PROFFS PÅ PROFFSVERKTYG När det gäller kunskap om verktyg finns det inte många bättre än Mekina. Mekina är ett nytt företag, men med djupa rötter i branschen. Ur spillrorna från det gamla Stimus (en verktygsverkstad i Stockholm), som några av er läsare kanske känner till, kom nya ägare in i bilden och fräschade upp hela verksamhetens framtoning. Namnet ändrades även från Stimus till Mekina. Där servas och lagas proffsverktyg med hela landet som marknad. De är också auktoriserade för service och lagning åt ett flertal stora märken. I anknytning till verkstaden har de en ljus och öppen kundmottagning där man möts av Kjell Andersson, Produktspeciallist, och Max Kangur, ansvarig för inköp. En butiksdel ligger alldeles intill där det även går att köpa verktyg. – Det är alltid jag och Max i butiken, säger Kjell. Vi är i stort sett alltid här. Vi har bra priser och säljer rätt maskiner och tipsar om kunskap och vad man ska tänka på. Hos Mekina är service det absolut viktigaste – när kunden är klar med sitt besök ska man lämna med känslan av att man fått relevant hjälp. På plats får man som kund även tillfälle att testa verktyg inför ett köp – en service som ger kunden tillfälle att bena ut eventuella frågetecken direkt på plats. BÄST PÅ OLIKA SAKER Att en hantverkare skulle lämna sitt favoritmärke för ett annat är nästintill obefintligt. Har man väl hittat ”sitt” märke är resten inget att ha. Men hos Mekina menar man däremot att alla märken har sina paradgrenar. Det viktigaste när Mekina säljer en maskin är inte enbart att få iväg en maskin – kunden ska istället få med sig rätt maskin. Att få med sig rätt maskin innebär att den passar kraven som ställs vad gäller kvalitet och applikation, oberoende av märke. Som en första indikation på kvalitet är prissättning en bra utgångspunkt. En billigare maskin resulterar allt som oftast i att den går sönder då den används till sådant som den egentligen inte klarar av. – Vi vet vad en bra maskin bör kosta, säger Catrine Sageryd, VD på Mekina. Är det så att den kostar halva priset av vad ett proffsverktyg kostar så är det på grund av något. Oftast är reservdelarna som sitter i av sämre kvalitet. – Det är viktigt att man köper bra verktyg, understryker Kjell. Ska du dra en hålsåg, då behöver du en kraftig maskin, annars bränner du den. Köper man något billigt, det är då det kostar pengar i längden. Billigt blir dyrt. De stora proffstillverkarna brukar ha ett gäng lågprisverktyg som säljs som lockvaror ute i bygghandeln. Vissa säljs till och med märkta som exempelvis DEWALT eller Hitachi (numera Hikoki), eller vad det kan tänkas vara. Det finns dock skillnader mellan proffsverktyg och ”proffsverktyg”. De må ha samma färger och logga, men under skalet är det andra bullar. – Det är oftast plastdrev istället för metalldrev, inflikar Max. Oftast så säljs de också med mycket lägre amperestyrka på batterierna. Här får man vara vaksam på prisklass då dessa verktyg är ”förklädda”, och går inte att skilja från proffsgrejerna vid första anblicken. Dessa produkter kan fortfarande vara bra och fungera alldeles fint. Allt bygger förstås på vem användaren är och kraven man har. – Det är inget fel på hobbyverktygen, de passar utmärkt för hobbysnickaren, tillägger Catrine. Kjell Andersson, produktspecialist, tillsammans med dottern Catrine Sageryd, VD. Hur går arbetet på Mekina till? Först och främst måste man veta vad det är för fel på produkten. Det görs via en felsökning, eller så har kunden själv angett vad som inte fungerar. – Du kan lämna in för ett kostnadsförslag om du vill ha ett pris innan vi reparerar den, fortsätter Catrine. Eller så lämnar du bara in den och säger vad det är för fel. Vet kunden oftast vad det är för fel? – Inte alltid, tillägger Kjell. Vi har en serviceblankett på vår hemsida – vi har en bra hemsida där du kan hitta sprängskisser på allt. Så fyller du i serviceblanketten vad det är för fel. Men många som lämnar in maskinerna – det kan vara ett förråd KUNDKRETS Mekina är marknadsledande i Stockholm och servar verktyg åt flera stora butikskedjor samt åt byggföretag, stora som små. De vanligaste kunderna är återförsäljare som lämnar in maskiner för garantilagningar. ✖ 27