DMH 1
REPORTAGE VERKTYGSSERVICE PROFFS VS KONSUMENT Här
ska motorn bytas ut. Kunden som har lämnat in maskinen har kört på fört hårt med en för svag maskin, vilket har lett till att elmotorn har brunnit. [med verktyg som ska lagas] där det bara står ”trasigt” – och då är det besvärligare. Så, ju mer precis man är på symptomen på maskinen desto snabbare och lättare är det att laga den. Att erbjuda bra och snabb service blir allt viktigare i hantverksbranschen. När det gäller garantijobb så hinner de oftast ”vända” en maskin redan samma dag. I regel gäller en till tre dagar på garantijobb. Det be”Service idag på proffsidan är ett säljargument och ett mervärde.” ror i stort sett på att delar som kan fela under garantitiden lagerförs. I sortimentet finns det cirka en halvmiljon artiklar, och kring 100 000 av dem finns på lager hos Mekina. Är det jobb som inte täcks av garantin så gäller oftast en ledtid på mellan en till två veckor. – Service idag på proffssidan är ett säljargument och ett mervärde, säger Kjell. Fungerar eftermarknaden är det mycket lättare att sälja maskiner. Med klargjord service, och det inlämnade verktyget åter som nytt, får du ett SMS. Då är det bara att åka iväg och hämta upp det. Mekina är auktoriserad garantiverkstad för majoriteten av märkena i Sverige. – Det går mer och mer åt att leverantörerna inte har egna verkstäder, säger Catrine. För dem är det egentligen bara en kostnad att ha en egen verkstad – får de inte in några maskiner, då sitter deras tekniker och bara kostar pengar. Finns det märken som är inne oftare än andra? – Vi har alltid DEWALT-maskiner inne, med det är för att DEWALT säljer så mycket, säger Catrine. Och vi har alltid Milwaukee inne – för att Milwaukee säljer så mycket. Det är inte så att bara på grund av det så är de sämre: säljer man tio gånger mer än andra, då är det klart att det kommer in fler maskiner från det märket. Så inga trender på bristande kvalitet? – Det kan vara att de [tillverkaren] släpper någon speciell maskin, så upptäcker de att, ”oj, här var elektroniken inte bra,” då fixar man till det. Och då just under den perioden Kvaliteten i konstruktionen är natt och dag. Proffsmaskiner har mycket bättre lager (kullager) varav en konsumentmaskin i vissa fall till och med saknar lager. Det är mer koppar i tråden vilket gör att proffsmaskiner tål överbelastning. Konsumentmaskiner är även ofta uppbyggda av två halvor medan proffsmaskiner har solida/helgjutna delar. Exempelvis så består växelhuset av kuggar, som vill gå isär under belastning. Är huset inkapslat av två sammansatta delar säger det sig själv att fogen blir en svag punkt. Skalet, eller plasten i proffsmaskiner, är en glasfiberarmerad polykarbonat plast, som tål värme och slag. Billigare maskiner saknar detta. ✖ Här tar Emelie Thunström emot verktygen och skriver in dem i systemet. så får vi in mycket av en viss maskin. – Visst kan det någon gång dyka upp något konstigt fel som inte borde vara där, tillägger Kjell. Och då tar leverantören alltid det på garanti. Där är det viktigt för oss som auktoriserad verkstad att kommunicera ut det här [för leverantören], och då är de jättetacksamma. Det är nästan som att serva en bil. Alla maskiner som har varit inne hos Mekina registreras med serienummer, och då går det även att se servicehistoriken när maskinen kommer 29