DMH 1
SPORT en femte startruta i racet. Ronnie kraschad
e dessutom en bil under ett träningspass, som innebar att han var tvungen att använda en äldre bil större delen av racehelgen. – Det bara krånglar den här helgen, säger Ronnie till journalister timmarna innan loppet. Jag undrar vad som ska hända härnäst. Det blev söndag och dags för Storbritanniens Grand Prix. Ronnie tar sig igenom hårnålen Druids på Brands Hatch i sin Lotus 72E. 27 augusti 1976. Här syns Ronnie i depån under ett träningspass i samband med Hollands Grand Prix. inte grönare och 1976 visade sig bli ett år med tekniska bekymmer: tio brutna tävlingar och endast en seger på 16 race. Till 1977 skulle Ronnie byta team igen, till Tyrrell. Men den sexhjuliga Tyrrell-bilen var oberäknelig och säsongen 1977 blev inte heller som han hade önskat. Som bäst blev det en tredjeplats i Belgiens Grand Prix. I poängtabellen slutade han på en blygsam 14:e placering i sammandraget. Ronnie behövde verkligen en konkurrenskraftig bil, frustrationen över att inte kunna ta sig hela vägen till mästartiteln var påtaglig. Han hade farten i kroppen men ännu inte en bil som kunde leverera resultaten som matchade. Ronnie återvände till Lotus till säsongen 1978, vilket också skulle bli hans sista säsong i Formel 1. Svensken parades ihop med amerikanen Mario Andretti och tillsammans skulle de dominera 1978-års säsong i Formel 1. Bilen var så pass överlägsen att minst någon ur förarparet skulle stå på prispallen efter nästan varje race. Mario hade det lilla övertaget poängmässigt men Ronnie knaprade in och hade världsmästerskapstiteln inom synhåll. Den sista helgen Formel 1-cirkusen anlände till Italien där säsongens tredjesista race skulle hållas. Lotus-bilarna var förstås snabba och Mario Andretti lyckades kvala in bilen i den första startrutan. För Ronnies del gick det däremot trögare den tävlingshelgen. Den rätta feelingen för bilen kom aldrig i kvalet, och farten räckte endast till Italiens Grand Prix 1978. En något okoncentrerad startsignal gick, och bilarna dundrade iväg i högsta fart ner mot den första kurvan. Flera bilar i mittgruppen tog sig fram och tajtade till fältet; den italienska föraren Riccardo Patreses bil touchade McLaren-bilen i händerna på James Hunt, vilket initierade en kedjereaktion. Ronnies Lotus träffades och for som ett skott in i barriären där den tog eld. James Hunt tillsammans med förarkollegorna Clay Regazzoni och Patrick Depailler, som också smällde i startkraschen, hoppade ur sina bilar och rusade fram till det brinnande vraket, där Ronnie satt fast. De lyckades dra ur honom ur Lotusen. Ronnies ben var tydligt skadade men han var medveten och kunde även prata med tävlingsläkarna. Han lyftes upp på bår och fördes till sjukhus med ambulans; den allmänna känslan var att Ronnie hade klarat sig. På natten på sjukhuset blev det däremot komplikationer och Ronnie drabbades av fettembolism, hans liv gick inte att rädda. Ronnie miste livet den 11 september 1978, endast 34 år gammal. Hans död kom som en chock och lamslog svensk racing i många år framöver. Sveriges Grand Prix i Anderstorp skulle också försvinna från kalendern. Tävlingspoängen som Ronnie lyckades köra in under säsongen var det ingen som kunde komma ikapp – Ronnie kröntes postumt till en andraplats i världsmästerskapet. Än idag rankas han som en av de mest framstående Formel 1-förarna genom tiderna, och minnet av Ronnie Peterson i sin svarta Lotus med gulddetaljer lever vidare. ✖ 83