DMH 1
REPORTAGE VERKTYGSSERVICE Aner Pasic, servicetekn
iker, skruvar av skalet av för att komma åt insidan av skruvdragaren. in igen. Det finns i regel inga fasta serviceintervaller. På pressverktyg gäller motsatsen, de ska lämnas in för kalibrering varje år. I och med att det blir fler och fler kolborstfria modeller går det dessutom längre tid mellan servicetillfällerna. Är det alltid lönt att laga sina verktyg? Vissa verktyg är dyrare än andra, vissa går i arv och andra finns det inte ens delar till. Hos Mekina tar man kontakt med kunden om reparationskostnaden överstiger 60 procent av verktygets ursprungspris. – Det är svårt att säga hur länge ett verktyg håller, säger Catrine. Det går inte att säga efter tre år, för en maskin kan hålla i tio år. Därför jobbar vi inte mot konsument. En konsumentskruvdragare kan ibland vara billigare än vad en service kostar. Proffsprodukter är nästan alltid värda att reparera. Det är först om kanske motorn har brunnit på en lite mindre skruvdragare som det kan vara värt att köpa en ny. Vissa leverantörer har billigare reservdelar som jobbar just med eftermarknaden. Går en maskin sönder, till och med motorn, så kostar den inte mer än 200 kronor, och för andra [märken] kanske 700 kronor. Vissa har billigare reservdelar, vissa har dyrare. Hållbart tänkande blir också alltmer angeläget – att återanvända och laga istället för att slänga behöver DEN MODERNA HANTVERKAREN 7 2018 30 Färdigservade maskiner klara för återlämning! vi bli bättre på. Men det slarvas på många håll, framför allt på större byggen. – På många stora byggen är det nästan billigare att slänga ett verktyg och köpa nytt, rent tidsmässigt, säger Catrine. Det är dåligt för miljön, och i det långa loppet för företaget också, för det är ju betydligt billigare att reparera. Men för en byggarbetare på ett större bygge som ska sätta sig i bilen, åka till en serviceverkstads, lämna in den och eventuellt kanske hyra ett verktyg under tiden, och åka till uthyrningsstället och tillbaka till byggarbetsplatsen – totalt tappar man mycket tid. Den logistiken kring inlämning och hämtning av verktyg tittar Mekina på för att försöka lösa. En idé är att ha bilar ute som kan åka och hämta/lämna, och kanske till och med erbjuda utlåningsverktyg. Alternativt att man även samarbetar med en verktygsuthyrare, där man hyr tillfälliga verktyg åt kunden och fungerar som en mellanhand. – De som ska vara och bygga på arbetsplatsen ska vara där och bygga, och vi sköter service och logistiken kring den, tillägger Catrine. ✖ HISTORIA Den gamla Stimus-verkstaden i Solna, norr om Stockholm, hade kommit till en punkt där det inte längre gick att bedriva en lönsam verksamhet. I den vevan la Catrine Sageryd bud på inkråmet och tog sedan över företaget. I samma skede fick Kjell Andersson, tidigare Account Manager på Hitachi, för sig att byta karriärinriktning. Efter Catrines ord: ”Säg upp dig och kom hit, det här kommer gå bra,” fick hon med sig pappa Kjell på tåget. Idag, fem år senare, blomstrar affärerna och företaget har bytt både namn och färger. Mekina blev det nya namnet, med tanke att sticka ut på marknaden. Böjningen ”ina” i slutet ger företaget en lite mer feminin touch, helt i linje med att vara unik på marknaden. Idag går det så pass bra att personalstyrkan som finns inte hinner med på grund av det höga arbetstrycket! Hör av dig till dem om det är så att du själv är sugen på att byta inriktning på karriären! ✖