DMH 1
TRANSPORTBILSGUIDEN 2018 INTERVJU Laddhybrider är
inte aktuella för hantverkare, eftersom det i dagsläget inte finns någon lätt lastbil som är laddhybrid. Bilar med låga utsläpp premieras DETTA ÄR BONUS MALUS DU SOM NYLIGEN SKAFFAT EN NY TRANSPORTBIL KÄNNER FÖRSTÅS REDAN TILL BONUS MALUS. FÖR DIG SOM VILL VETA MER REDER VI UT VAD DEN NYA FORDONSSKATTEN EGENTLIGEN INNEBÄR. TEXT: ANDERS MYRDAL BONUS MALUS HANDLAR ytterst om att öka andelen miljöanpassade fordon som ska bidra till att uppnå målet om att minska klimatpåverkan från transportsektorn med 70 procent till 2030. Flyget undantaget. Regeringen och riksdag har därför infört bonus malus. För dig som hantverkare ser det ut på följande sätt: Du som kör omkring i en dieseldriven bil med höga utsläppsvärden tvingas betala högre skatt än tidigare – malus – de första tre åren. De nya reglerna gäller alltså för nya bilar som tagits i trafik från och med första juli 2018. Anders Norén, Bil Sweden. Foto: Anders Myrdal. sen för miljöbilar slopats. Det betyder alltså att miljöbilsbegreppet försvinner. I dagsläget finns ingen ny definition. – Den 1 juli höjdes skatterna rejält för nya bilar som släpper ut betydligt mer än 95 gram koldioxid per kilometer, speciellt för lite större lätta lastbilar. Detta kan tyvärr bromsa upp förnyelsen av den svenska vagnparken, med negativ inverkan på både säkerhet och miljö. Inte minst när det gäller hantverkarbilar, anser Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden. BONUS FÖR BATTERIDRIFT OCH GAS Du som däremot rattar en lätt lastbil med låga utsläppsvärden, som till exempel drivs med gas eller batteri, och släpper ut max 60 gram koldioxid per kilometer, premieras med en bonus. Ett krav är också att bilen registrerats efter den första juli i år. I och med att bonus malus införts har den femåriga fordonsskattebefrielDEN MODERNA HANTVERKAREN 7 2018 38 RÄKNEEXEMPEL Anders visar några räkneexempel: Skatten för en Volkswagen Crafter Skåp TDI, med 177 hästkrafter ökar från 5 692 kronor per år till minst 13 303 kronor per år – de tre första åren. Mercedes 319 cdi skåp, automat ökar från 8 299 kronor per år till 19 329 kronor per år – de tre första åren. Skatten återgår till ”normal” skatt efter tre år, dock högre än i dag. och kan ge en bonus på 10 000 – 60 000 kronor. Det högre beloppet gäller för nollutsläppsbilar (elbilar som till 100 procent drivs med el). Gäller även bränslecellsbilar, men det finns ännu ingen sådan bil för hantverkare. Bonusen minskar sedan med 833 kronor per gram till 10 020 kronor för bilar som släpper ut max 60 gram koldioxid per kilometer. För gasbilar införs en fast bonus på 10 000 kronor. Maxbeloppet för bonus är 25 procent av bilens inköpspris. Bonusen betalas ut till dem som har köpt och ställt på en klimatbonusbil efter den 30 juni 2018 och före den 1 januari 2021. Bilen får dock inte ha varit påställd tidigare. ENERGIEFFEKTIVA DIESELBILAR BORDE PREMIERAS – Det är väl bra att styra mot lägre utsläpp, säger Anders. Men tyvärr finns det inte så många alternativa bilar för hantverkare att välja mellan. Jag tycker att de energieffektiva dieseldrivna bilarna borde premieras mer. De som har varit de snålaste bilarna har också fått höjd skatt efter den 1 juli. För att slippa högre fordonsskatt finns det en risk att mer än tre år gamla bilar med höga koldioxidutsläpp importeras. Och det är förstås dåligt ur ett miljöperspektiv. Hur kommer framtidens lätta transportbilar att drivas? – En blandning av effektiva förbränningsmotorer med hög andel drop-in bränslen samt elektrifiering, både batteribilar, laddhybrider och på riktigt lång sikt bränsleceller. ✖ Räkna ut hur du påverkas av de nya skattereglerna: www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus