Bumsen 1
generöst delade med sig av sina ransoner som inte
bara bestod av kaffe, Coca Cola och tuggummi, utan även av cigarretter och konserver. Olika bikers Intresset för Normandie är stort. Vi träffade olika typer av bikers. Från England kom två par på sina BSA från tidigt 60-tal. Cyklarna var i mycket gott skick och motorns gång var så där härlig som bara en gammal engelsk parallelltwin kan vara. Kickstart och växelspak på höger sida. När de åkte från parkeringen så var den karaktäristiska oljefläcken kvar på asfalten. Det är många engelsmän som åker över Engelska kanalen på sommaren. För många av dem är resan inte längre än att de kan ta en weekend i Normandie. Desto längre var det för två amerikaner från Massachusetts. Vi träffades på en restaurang. Deras packväskor var verkligen i kolossalformat. Okonventionellt, men de rymde verkligen ett helt bohag. Man behöver inte ha speciellt livlig fantasi för att inse vilket vindfång dessa packningar utgör. De åkte på var sin Honda. En glidare och en större scooter. Cyklarna hade de skeppat över från USA. Att ta sig till Normandie Vi valde att ta färjan från Göteborg till Kiel. Fördelen är att man kommer fram utvilad till Tyskland på morgonen och kan börja köra direkt. Redan före hade vi bestämt att köra så litet på Autobahn som möjligt. Våra GPS:er tog oss därför väster om Hamburg till en färja över Elbe. Därifrån körde vi till staden Wesel, där vi övernattade. Nästa dag körde vi till Flandern i Belgien, där vi bodde ute på landsbygden, strax utanför Ypres. Flandern är ett kuperat och vackert landskap med bra vägar. Dagen därpå körde vi ner till Caen i Normandie. Vi stannade i Normandie i fyra dagar. Före avresan från Sverige hade vi lagt in waypoints för de saker vi ville se och besöka i området. Några rutter hade vi inte lagt in. Det var intressant att se hur våra GPS:er valde vägen till målet. Trots att de är av samma fabrikat och har samma kartor installerade med samma undvikanden mm så valde våra apparater olika vägar till målet. Vi bestämde därför att den som körde först fick bestämma väg, även om det skulle visa sig vara fel. Man kan bara konstatera att GPS är ett bra komplement till den vanliga kartan. Den kan dock aldrig ersätta kartan. Jag vet att många opponerar sig mot detta men kartan hjälpte oss vid planeringen inför nästa dags tur. Dessutom var den ovärderlig då vi under vinterhalvåret planerade det vi ville se och göra. Hemfärden gick norr om Paris genom den franska delen av Ardennerna. Genom Tyskland åkte vi norrut på landsbygden och passerade denna gång öster om Hamburg samt tog oss hem via Puttgarden, Rødby, Helsingör och Helsingborg. Vi var på resande fot i tolv dagar och körde cirka 400 mil. Det finns många alternativ till resväg men vi valde den som passade oss bäst. 44 BUMSEN 4 – 2013