Einar Mattsson i ord och bild Einar Mattsson i kor
thet
Einar Mattsson i ord och bild Vi ska sköta vår gru
ndaffär varje dag
Einar Mattsson i ord och bild Året i korthet
Einar Mattsson i ord och bild Nytt liv efter 60 år
s trogen tjänst
Einar Mattsson i ord och bild Bäddat för bostadsfo
rskning
Einar Mattsson i ord och bild Nyheter 2018
Einar Mattsson i ord och bild Bostadsrättsförening
med himlen runt hörnet
Einar Mattsson i ord och bild Spännande evolution
i starkt bolag
Einar Mattsson i ord och bild Det är vi som är Ein
ar Mattsson
Einar Mattsson i ord och bild Fastighetsbestånd
Einar Mattsson i ord och bild ”Vi har byggt upp en
okomplicerad och rak relation”
Einar Mattsson i ord och bild Hyresrätter skapas i
ntill historisk industrimiljö
Einar Mattsson i ord och bild Projektportfölj
Einar Mattsson i ord och bild ”Vårt jobb är att få
hyresgästerna att trivas” Fastighetsförvaltarnas trägna arbete i vardagen och omtanke om såväl hyresgäster som fastigheter är en förutsättning för Einar Mattssons långsiktiga framgångar. Vi bad två av dem berätta om sitt viktiga jobb. TEXT: Björn Raunio FOTO: Mattias Hamrén E tt viktigt mål för Einar Mattsson är att hyresgästerna känner sig nöjda, respekterade och trygga. Det är en förutsättning för växande fastighetsvärden och för att affären för förvaltningen ska gå ihop här och nu. De som ska ro i land med detta är Einar Mattssons förvaltningsteam som består av förvaltare, biträdande förvaltare, fastighetstekniker och ekonomer. Vi satte oss ner med fastighetsförvaltarna Ludvig Striem och Monika Biela och bad dem reflektera över sin roll. – I det här jobbet är verkligen ingen dag den andra lik. I stort sett dyker det upp något akut ärende varje dag som man måste lösa snabbt för hyresgästen. Det kan vara allt från vattenläckor, problem med ventilation och värme till saker som skadegörelse och inbrott. Vi har alltid något att ta tag i, inleder Monika. – Utmaningen är att kombinera det oplanerade med allt det som handlar om planerat underhåll och projektarbete i fastigheterna. Samtidigt hör de två delarna ihop. När förvaltaren driver på underhållsprojekt som tar fastigheten framåt, minskar på sikt antalet akuta ärenden, fortsätter Ludvig. En hel del av förvaltarnas tid används för att svara på hyresgästers frågor via telefon och epost. – Ett vänligt bemötande och en öppen kommunikation med hyresgästerna är a och o. Många missförstånd och missuppfattningar kan undvikas om vi bara förklarar bakgrunden till olika beslut. Det är också viktigt att hyresgäster får återkoppling inom rimlig tid när de hör av sig. Vårt mål är att alltid återkoppla inom 24 timmar, även om vi ännu inte vet svaret på deras fråga, säger Monika. Lyhördhet mot hyresgäster De understryker vikten av att lyssna på hyresgästernas önskemål, inte minst när förvaltningen planerar större förändringar. – I grund och botten är det vårt jobb att få hyresgästerna att trivas och må bra. Ofta har de själva bra idéer som de vill dela med sig av och då ska vi lyssna på dem. Går förslaget av någon anledning inte att genomföra så får vi förklara varför. Är man lyhörd som förvaltare så bygger man upp ett förtroende hos hyresgästerna och då är det lättare att samarbeta, säger Monika. – Många bryr sig mycket om sina bostäder och vill vara med och påverka. När vi skulle måla om i en trappuppgång målade vi till exempel testytor i tre olika färger och bad hyresgästerna att rösta fram sin favorit. Responsen blev väldigt positiv, säger Ludvig. – Som förvaltare måste du alltid prioritera det som är viktigt genom att vara strukturerad och lösningsorienterad. Ju mer kunskap du har om dina 42 / EINAR MATTSSON I ORD & BILD 2018
Einar Mattsson i ord och bild Ett unikt, hållbart
boende
Einar Mattsson i ord och bild Nyheter 2018
Einar Mattsson i ord och bild Utetrivsel är deras
uppdrag
Einar Mattsson i ord och bild Ekonomin 2018 i kort
het
Einar Mattsson i ord och bild Vimmel 2018