Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 1
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 VD HAR
ORDET
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 HÅLLBAR
HETSRAPPORT INLEDNING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 FAKTA O
M FÖRETAGET
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 VERKSAM
HETS- OCH AFFÄRSMODELL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 EN HÅLL
BAR AFFÄR
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 RELEVAN
TA POLICYDOKUMENT OCH STYRMEDEL relevanta policydokument och styrmedel STYRELSE Styrelsen svarar för Botkyrkabyggens förvaltning och ska utöva tillsyn över att verkställande direktören fullgör sina åligganden. Styrelsen ska tillse att bolagets organisation är ändamålsenlig, varför styrelsen fortlöpande ska utvärdera bolagets handläggningsrutiner, riktlinjer för förvaltning och hantering av bolagets medel samt att bolagets ekonomiska förhållande är betryggande. Styrelsen fastställer mål, policydokument och strategiska planer för bolaget samt övervakar såväl efterlevnaden av dessa som att de, efter rapport från verkställande direktören, blir föremål för uppdatering och översyn. Styrelsen godkänner årsredovisningen, förslag till vinstdisposition, hållbarhetsrapporten och den årliga hyresöverenskommelsen med Hyresgästföreningen. Styrelsens ordförande är den som genom kontakter med verkställande direktören följer bolagets utveckling och ser till att handläggning av ärenden inte sker i strid med bestämmelserna i bolagsordningen och aktiebolagslagen. Denne sköter även kontakterna med ägaren, Botkyrka kommun. VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR Verkställande direktören handhar Botkyrkabyggens löpande förvaltning, med vilket avses att i alla operativa avseenden leda bolagets verksamhet i enlighet med de riktlinjer och anvisningar som meddelats av styrelsen. Inom de ramar styrelsen uppställt för bolagets organisation ska verkställande direktören tillse att verksamheten blir effektiv och ändamåls enlig. Verkställande direktör sköter även hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen inom överenskomna ramar. ORGANISATION • En förvaltning med fem områden och en driftavdelning. Förvaltningen har yttersta affärsansvar för fastigheterna och boende med drift och förvaltning, underhåll och utveckling. • Kommunikation och marknad ansvarar för Sälj och kundavdelningen, marknadsfrågor samt intern och extern kommunikation. • Bygg & teknikavdelningen är bolagets projektkontor med kompetenser inom beställning och genomförande av nyproduktion, projekt, uppdrag och underhåll. • Ekonomi och finans ansvarar för företagets ekonomiska och finansiella arbete inklusive rapporteringar • HR ansvarar för personalfrågor, kompetensförsörjning, kompetensutveckling och Qvinna i Botkyrka • Affärsutveckling ansvarar för strukturell och systematisk hållbar utveckling, trygghet och IT 12
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 VÄSENTL
IGHETSANALYS
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 RISKER,
MÖJLIGHETER OCH RISKHANTERING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 MÅL OCH
HANDLINGSPLANER
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 AGENDA
2030 NYCKELTAL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 ÅRSREDO
VISNING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 FASTIGH
ETSBESTÅND