Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 1
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 VD HAR
ORDET
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 HÅLLBAR
HETSRAPPORT INLEDNING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 FAKTA O
M FÖRETAGET
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 VERKSAM
HETS- OCH AFFÄRSMODELL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 EN HÅLL
BAR AFFÄR
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 RELEVAN
TA POLICYDOKUMENT OCH STYRMEDEL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 VÄSENTL
IGHETSANALYS
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 RISKER,
MÖJLIGHETER OCH RISKHANTERING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 MÅL OCH
HANDLINGSPLANER
GOD HÄLSA OCH VÄLBEFINNANDE JÄMSTÄLLDHET HÅLLBARA
STÄDER OCH SAMHÄLLEN Ökad upplevd trygghet med 1 procentenhet från 1 jan till 31 dec 2021 Kommentar Vi har stärkt upp med fler ronderingar under kvällar och nätter samt mer närvaro i områdena under dagtid. Vi har även förstärkt skalskyddet kring fastigheterna. Trygga Huskontroller har genomförts enligt en ny 360gradersmetod (en 100 punkter lång checklista för fastigheten med kontroller och åtgärder inom skalskydd, trygghet och säkerhet, genomgång av hyresgästernas upplevelser och olovlig uthyrning, statistik på glaskross och klotter, nolltolerans mot kriminell användning av bostaden med mera). I Tumba har vi gått igenom elva hus/portar och samtliga av dessa har blivit godkända enligt Trygga Husstandarden. Ökad upplevd trygghet med 1 procentenhet från 1 jan 2021 till 31 dec 2021 DIGITAL OMSTÄLLNING ANSTÄNDIGA ARBETSVILLKOR OCH EKONOMISK TILLVÄXT HÅLLBARA STÄDER OCH SAMHÄLLEN HÅLLBAR KONSUMTION OCH PRODUKTION BEKÄMPA KLIMATFÖRÄNDRINGARNA ANSTÄNDIGA ARBETSVILLKOR OCH EKONOMISK TILLVÄXT HÅLLBARA STÄDER OCH SAMHÄLLEN HÅLLBAR KONSUMTION OCH PRODUKTION BEKÄMPA KLIMATFÖRÄNDRINGARNA Digital transformation, en resa Kommentar Digital transformation, en resa med fokus på fyra delar Strategiska digitaliseringsfrågor samt att driva på Botkyrkabyggens digitala resa kommer att vara i fokus de närmsta åren. Vi påbörjar arbetet med att kompetensutveckla och sätta fokus på den digitala omställningen. Syftet är i korthet att, med hjälp av digital teknik, effektivisera och förbättra vår verksamhet. Riktningen för vårt arbete bygger på att alla kan delta och påbörja arbetet med digitaliseringen. 1) Nyttja befintliga system Innebär att vi nyttjar och använder befintliga digitala verktyg, system och tjänster i vår vardag, till exempel videomöten via Teams. Andra exempel på utvecklingsarbeten som pågår inom detta område är att utöka användningen av de system vi redan har för uppföljningar och informationsinsamling. 2) Digitalisera verksamheten Innebär att vi ställer om från analogt till digitalt inom verksamheten. Till exempel att gå från papper till digitala processer, webbformulär eller att gå från manuella mätavläsningar till digital avläsning. 3) Digital transformation och digital tillväxt Digital transformation handlar om hur vi använder teknologi för att effektivisera, förnya och förbättra verksamhetens olika delar. Det kan bland annat innebära påverkan och förändringar av våra strukturer, organisation, ledarskap, kompetenser med mera. Digital transformation är ett långsiktigt strategiskt arbete som handlar mer om förändrade sätt att tänka, strategi och ledarskap, snarare än teknik. Digital tillväxt handlar om hur vi använder teknologi för att identifiera nya affärer/affärsmodeller, för vår del kopplat till bostäder, lokaler och kommersiella lokaler, dess tjänster med mera. Exempelvis smarta hem, vård och omsorg hemma, kontorstjänster med mera. 4) Digital innovation Handlar om hur vi som bolag stödjer och är aktiva inom digitala utvecklingsområden som över tid gynnar bolagets affärsutveckling. HÅLLBARHETSRAPPORT 29
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 AGENDA
2030 NYCKELTAL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 ÅRSREDO
VISNING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 FASTIGH
ETSBESTÅND