Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 1
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 VD HAR
ORDET
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 HÅLLBAR
HETSRAPPORT INLEDNING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 FAKTA O
M FÖRETAGET
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 VERKSAM
HETS- OCH AFFÄRSMODELL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 EN HÅLL
BAR AFFÄR
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 RELEVAN
TA POLICYDOKUMENT OCH STYRMEDEL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 VÄSENTL
IGHETSANALYS
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 RISKER,
MÖJLIGHETER OCH RISKHANTERING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 MÅL OCH
HANDLINGSPLANER
BOTKYRKABYGGENS HYRESGÄSTER KÄNNER SIG TRYGGARE M
ellan 2020 och 2021 ökade den upplevda tryggheten hos Botkyrkabyggens hyresgäster med 1,4 procentenheter, enligt en undersökning från AktivBo. – Det är positivt för våra hyresgäster och ett kvitto till oss själva på att vi är på rätt väg. Men vi är långt ifrån klara. 2022 förfinar vi ytterligare vårt trygghetsarbete både internt och i samarbete med andra, säger Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen. Totalt sett har tryggheten ökat med 1,4 procentenheter mellan åren 2020 och 2021, från 74,4 procent till 75,8 procent. Andelen hyresgäster som upplever att tryggheten är mycket bra eller ganska bra ökar i bolagets samtliga förvaltningsområden. De största ökningarna syns i Tumba och i Fittja, med 1,8 procentenheter respektive 1,7 procentenheter. Men nivåerna skiljer sig åt mellan områdena. 80,7 procent av Botkyrkabyggens hyresgäster i Tumba och 73 procent i Fittja upplever att tryggheten är mycket bra eller ganska bra. – Att känna sig trygg i sin bostad och i sitt närområde är oerhört viktigt, oavsett var du bor. Jag är glad över att Botkyrkabyggens arbete gör skillnad i människors vardag, men vi måste – och ska – göra ytterligare insatser i alla våra områden för att tryggheten ska öka till ännu högre nivåer, säger Chris Österlund. Arbetet med trygghet är en del i bolagets arbete för ökad social hållbarhet. I alla de trygghetsparametrar som mäts av AktivBo har det skett en positiv förändring i Botkyrkabyggen mellan år 2020 och år 2021. Den personliga tryggheten i området kvällar och nätter är det som ökat mest, med 3,1 procentenheter från 68,5 procent 2020 till 71,6 procent 2021. Botkyrkabyggen har även frågat hyresgästerna om hur de upplever kontakten med Mer belysning mellan husen är något som kan öka tryggheten för många hyresgäster. grannarna, eftersom god gemenskap är en viktig faktor för att känna sig trygg. Andelen hyresgäster som anser att kontakten är mycket bra eller ganska bra har ökat med 2 procentenheter – från 81,1 procent till 83,1 procent. – I trygghetsarbetet 2022 tar vi fasta på det som vi ser ger tydlig positiv effekt och utvecklar det ytterligare. Samt analyserar de parametrar där den positiva förändringen inte är lika stor, det kan till exempel handla om att hantera hyresgästernas upplevelse av risk för inbrott i lägenheten. Förbättringen där är bara 0,6 procentenheter från 75,5 procent till 76,1 procent mellan 2020 och 2021. Men oavsett vad vi tar oss an under året framför oss, så handlar det om att arbeta systematiskt och att sätta in både tekniska, fysiska och sociala åtgärder för att öka trivseln och förhindra brott, säger Chris Österlund. NÖJDARE HYRESGÄSTER DÄR QVINNORNA STÄDAR Cemile och Simret städar i Norsborg. Klicka på bilden för att se en film om Qvinna i Botkyrka, producerad för Botkyrka byggen av @BBCStoryWorks Commercial Productions. 44 2017 startade Botkyrkabyggens jämställdhetsatsning Qvinna i Botkyrka i Fittja. Numera är det en permanent del i företagets verksamhet. Genom Qvinna i Botkyrka får kvinnor som står långt ifrån arbetsmarknaden en chans att komma ut i arbetslivet. Sedan Qvinna i Botkyrka tog över städningen av alla trapphus i Fittja, Alby och Norsborg har kundnöjdheten ökat år efter år. Sedan hösten 2021 sköts även utemiljöerna i alla områden av Qvinna i Botkyrka. Den senaste undersökningen visar en stor ökning av andelen nöjda hyresgäster gällande städning av trapphus och tvättstugor i Alby. Även i Norsborg har både andelen som är nöjda med städningen av trapphus och städningen av tvättstugan ökat. I Fittja ökade nöjdheten med städningen av gård och närmiljö, och även här har andelen hyresgäster som är nöjda med städningen av tvättstugor ökat.
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 AGENDA
2030 NYCKELTAL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 ÅRSREDO
VISNING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021 FASTIGH
ETSBESTÅND