2019 Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2019 PERSONAL EN DIGITAL UTVEC
KLING I 2018 års Hållbarhetsrapport presenterades de många digitala projekten som Hedin Bil investerar i just nu. En av Hedin Bils stora digitala satsningar under 2018 var Profitbase, ett Business Intelligence verktyg för verksamhetsstyrning, som infördes i hela koncernen. Verktyget samlar våra KPI:er och finansiella rapporter digitalt och smidigt på ett och samma ställe och är integrerat med våra affärssystem. Implementeringen av Profitbase har förenklat hantering och uppföljning av ekonomiska nyckeltal och bidrar till ökad fokus på vissa nyckeltal som belyser vårt arbete med hållbarhet. Genom gemensamma rapporter kan vi tillsammans styra våra fokusområden mer effektivt. Ekonomifunktionen har fått en enklare redovisningsmetod och gått från manuella rapporter till en totalt automatiserad rapportdistribution. Detta har medfört minskning av manuellt och administrativt arbete, men framför allt har flera hundra användare nu kunnat minimera pappersutskrifter, vilket är ett led i vårt aktiva hållbarhetsarbete. Andra digitala system som implementerats i koncernen för att på ett datadrivet sätt identifiera beteenden och människorelaterade frågor inom organisationen. Exempel på detta är Tele2 Wallboards, Canea Ärendehantering och AGDA Analys. Dessa system hjälper oss att mäta personalrelaterad data på detaljnivå – i realtid, såsom beteende runt telefonsvartider, tillbud och olycksfallsincidenter, könsoch lönefördelning, arbetstider och fluktuationer i frånvaro, intern personalförflyttning eller personalomsättning. FRÅN INSIKT TILL PRAKTISKA ÅTGÄRDER Nästa utvecklingssteg handlar om att gå från att hantera datan till att förstå, tolka och analysera resultatet. Nu när vi kan kombinera finansiell data och beteenderelaterad data och analysera sådan information för att få nya och värdefulla insikter, får vi beslutsunderlag som är baserade på objektiva data snarare än på intuition eller magkänsla. Att använda sig av beteenderelaterad data leder överlag till bättre arbetsmiljöer för de anställda och till bättre resultat för organisationen. Det kan till och med ge chefer och verksamhetsansvariga den evidensbaserade information de behöver för att övertyga ledningen om riktigheten i sina beslut. Vi vet att omsättningen är tillfredställande hög inom ett visst affärsområde, men inte VARFÖR den är hög. Med de nya systemen kan vi ta fram mer avancerad data för att analysera om det finns specifika segment som hänger samman såsom om t ex hög omsättning hänger ihop med hög personalnärvaro, hög tillgänglighet mot kunder och svarsstatistik på kundväxeln. Samtidigt har förändringen medfört större krav och högre kompetens på våra chefer och medarbetare. Att klara av det dagliga arbetet och samtidigt hänga med i de senaste digitala trenderna är en utmaning i vardagen. De nya teknologierna innebär nya arbetssätt och chefer och medarbetare får nya arbetsuppgifter och roller. Vi har under det gånga året haft flertalet utbildningsinsatser där vi blandar online och klassrumsutbildningar, online-utbildningar över video, vilket har fungerat mycket bra och något vi fortsätter satsa på framöver, det ligger i linje med hur vi på ett hållbart sätt hanterar vårt geografiska fotavtryck. 30