2019 Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2019 8 ANTI-KORRUPTION Det krä
vs att vi följer gällande lagstiftning när vi bedriver vår verksamhet, samtidigt som var och en av våra anställda förväntas ha grundläggande kännedom om lagar som innefattar oss och den verksamhet vi bedriver. MUTOR Hedin Bil verkar i Sverige, Norge och Belgien. Vi följer gällande mutlagstiftning och nationell kod om gåvor, belöningar och andra förmåner i näringslivet. Ingen form av utpressning, mutor eller betalningar som kan påverka beslut accepteras. Gåvor till personal tillämpas restriktivt och endast vid speciella tillfällen. Företaget ger inga gåvor till kunder eller samarbetspartners. Extern representation ska förekomma i minsta möjliga mån och godkännas i förhand av ansvarig chef. Extern representation riktar sig till personer som inte är anställda av företaget och såsom besökare/gäst tar del av Hedin Bils gästfrihet i form av måltid, företagsarrangemang och dylikt. Representationen ska alltid vara direkt kopplade till verksamheten och ha som syfte att upprätthålla eller inleda en affärsförbindelse. FÖRSKINGRING I.A. Hedin Bil accepterar inte förskingring eller bedrägerier i någon form. Bedrägeri innebär bland annat att en anställd vilseleder företaget eller missbrukar företagets förtroende genom handlingar som innebär egen ekonomisk vinning. Identifierats fall av bedrägerier resulterar detta i polisanmälan och avsked. Genom ett antal policys avser koncernen att lämna så lite utrymme som möjligt för bedrägeri och förskingring. JÄV I.A. Hedin Bils uppförandekod stipulerar tydligt att vi följer gällande lagstiftning när vi bedriver vår verksamhet. Uppförandekoden innehåller ett stycke om intressekonflikt som har i syfte att varje anställd ska upprätthålla koncernens etiska normer. Varje medarbetare ska undvika situationer där intressekonflikter kan uppstå. Det går inte att föra fram alla situationer där intressekonflikter kan uppstå men nedan visar potentiella situationer som ska undvikas: • Affärsverksamhet utanför företaget såsom anställning eller konkurrerande verksamhet • Agera mellanhand vid försäljning av varor eller tjänster från Hedin Bil till tredje part • Användning av insiderinformation eller annan sekretessbelagd information för personlig vinning • Anställning av nära släktningar RESULTAT Under året har vi identifierat ett par enskilda händelser varav en mer allvarlig. Samtliga ärenden är utredda och resulterat i vissa förändringar av våra rutiner. Förutom att vi styrt upp rutiner ytterligare så har vi även informerat våra medarbetare för att öka förståelsen för den interna kontrollen. Vi har också byggt in lojalitetsplikten som en del i våra anställningsavtal. I slutet av året togs ett beslut om att införa en whistleblower funktion, eller visselblåsarfunktion som detn även kallas för. Syftet med beslutet är att möjliggöra för samtliga anställda inom hela Anders Hedin Invest koncernen och samtliga underliggande bolag, I.A. Hedin Bil AB inkluderat, att kunna anmäla misstankar om allvarliga oegentligheter och missförhållanden på våra arbetsplatser eller i vår organisation. 44