Årsredovisning 2017 1
Årsredovisning 2017 2017 i korthet
Årsredovisning 2017 Vd har ordet
Årsredovisning 2017 Affärsmodell
Årsredovisning 2017 Mål
Årsredovisning 2017 Kunder
Årsredovisning 2017 Fastighetsutveckling och under
håll
Årsredovisning 2017 HÅLLBARHETSRAPPORT
Årsredovisning 2017 Marknaden och fastighetsbestån
det
Årsredovisning 2017 Fastighetsvärdering
Årsredovisning 2017 Finansiering
Årsredovisning 2017 Bolagsstyrningsrapport
Årsredovisning 2017 Styrelse
Årsredovisning 2017 Ledning
Årsredovisning 2017 FINANSIELL RAPPORTERING
Årsredovisning 2017 Förvaltningsberättelse
Årsredovisning 2017 Koncernens rapporter
Årsredovisning 2017 Koncernens redovisningsprincip
er och noter
FINANSIELL RAPPORTERING Noter och kommentarer för
koncernredovisning NOT 7 NOT 7 KOSTNADER FÖRDELADE PÅ KOSTNADSSLAG REDOVI SNINGSPRINCIPER I fastighetskostnader ingår direkta och indirekta kostnader för att förvalta en fastighet. Direkta kostnader avser förbrukningskostnader, såsom el, värme, vatten och renhållning, skötsel, underhållskostnader, fastighetsskatt och tomträttsavgäld. Indirekta kostnader avser personalkostnader för förvaltning och uthyrning. Central administration avser kostnader för centrala stödfunktioner samt bolagsledningen. RI SK AVSEENDE FASTIGHETSKOSTNADER De två största posterna av fastighetskostnaderna är energianvändning samt reparation och underhåll. En otillräcklig styrning av energianvändningen kan ha stor påverkan på kostnaderna. Under året har vi fortsatt arbetet med energibesparande åtgärder, till exempel bergvärmeprojekt och byte till LED-belysning. Willhems fastighetsbestånd består av hus med olika karaktär och ålder. För att åstadkomma en god styrning och kontroll av FASTIGHETSKOSTNADER El, värme och vatten Renhållning Reparationer och underhåll Övrig fastighetsskötsel Personalkostnader Fastighetsskatt Övrig fastighetsadministration inkl del av central administration SUMMA CENTRAL ADMINISTRATION Personalkostnader Kontorsomkostnader Övriga administrationskostnader SUMMA Varav fastighetskostnad Varav central administration ERSÄTTNING TILL REVISORER ERNST & YOUNG Revisionsuppdrag Skatterådgivning Övriga tjänster SUMMA PWC Revisionsuppdrag Skatterådgivning Övriga tjänster SUMMA 56 WILLHEM ÅRSREDOVISNING 2017 underhållsarbetet krävs en strukturerad och noggrann planeringsprocess. Det ger också förutsättningar att utnyttja de möjligheter som finns att utveckla fastigheterna. Vid upphandling av varor och tjänster ligger Willhems inköpspolicy, riktlinjer och andra styrande inköpsdokument till grund. Stickprov och efterlevnadskontroller genomförs löpande. INKÖPSPOLICY Willhem har en inköpspolicy som styr hur koncernens inköp ska ske för att kunna kontrollera kostnaderna, öka prismedvetenheten och uppnå samordningsfördelar samt minska miljöpåverkan. Willhem ska bara anlita seriösa och pålitliga leverantörer. Av riktlinjerna för inköp framgår hur upphandling ska gå till och vilka krav som ställs på leverantörer till exempel vad gäller efter levnad av mänskliga rättigheter, anställningsförhållanden och kompetens inom miljöområdet. 2017 -304 -45 -142 -149 -120 -41 -39 -840 -62 -24 -17 -103 -28 -75 2016 -248 -35 -116 -119 -90 -30 -28 -666 -51 -19 -11 -81 -24 -57 0 – 0 0 -1 0 0 1 -1 0 0 -1 – – – –
Årsredovisning 2017 Moderbolagets räkningar
Årsredovisning 2017 Moderbolagets redovisningsprin
ciper och noter
Årsredovisning 2017 Årsredovisningens undertecknan
de
Årsredovisning 2017 Revisionsberättelse
Årsredovisning 2017 Nyckeltal och definitioner
Årsredovisning 2017 Fastighetsförteckning
Årsredovisning 2017 GRI-index