Verkstadsforum 1
s C O V E R S T O R Y PLM&ERP INSIDE Den sanna hi
storien om Mercedes byte av CAD-system ”INGEN DANS PÅ ROSOR” ”Det var nödvändigt att byta ut Dassault Systemes CAD-lösning mot Siemens NX. Vi hade inte klarat av att hantera Daimler Mercedes sofistikerade teknikprocesser med DS nya CATIA V6-version. Men det var ingen dans på rosor. Det är en illusion att tro att plus 6000 CAD-användare byter system utan svårigheter”. VerkstadsForums PLM TV News har fått en unik intervju med en av de mest prominenta PLM-cheferna på Daimler vid tiden för bytet, professor Alfred Katzenbach. Han var den högst ansvarige inom Daimler för beredningen och genomförandet av beslutet. Som direktör för IT Management på Mercedes-Benz R&D-avdelning, var han dessutom den som drog ärendet i Daimlers styrelse. V I TEXT Verdi Ogewell, VerkstadsForum SLUTET AV MARS I ÅR blir ett av de senaste årens absolut största globala migrationsprojekt på CAD-sidan helt klart. Det är Daimler Mercedes som bytt ut Dassault Systemes CATIA mot Siemens NX. VerkstadsForum har kontinuerligt rapporterat om hur projektet framåtskridit, inte minst i perspektiv av att det handlar om över 6 000 användare som ska byta system. Antalet användare innebär att ett byte av CAD-system inte bara är en fråga om teknologi, utan kanske i ännu högre grad en om psykologiska faktorer – som förändringsmotstånd – som måste hanteras. De här bitarna, ny teknologi och psykologi, gör detta case hyperintressant. Som teknikutvecklingen ser ut idag är det antagligen varken första eller sista gången vi får uppleva stora förändringsprocesser på system- och mjukvaruområdet. Det finns alltså en hel del viktiga lärdomar och slutsatser att dra från Daim ler Mer - cedes-caset. Vi kan idag presentera en unik sådan möjlighet. VF har fått en ex - klusiv intervju med den högst ansvarige inom Daimler för beredningen och genomförandet av beslutet, professor Alfred Katzenbach. Som direktör för IT Management på Mercedes-Benz R&D-avdelning, var han dessutom den som drog ärendet i Daimlers styrelse. Han hade ock så ansvaret för implementationen av NX på Daimler Mercedes och arbetade med detta från de första sonderingarna 2009 till beslutet att byta ut CATIA 2010 och därefter med implemantationsarbetet fram till 2013. Idag är Katzenbach pensionerad från Daimler (sen 2013) och jobbar som oberoende konsult och kan därför fritt berätta om utmaningarna, problemen under resan och hur dessa löstes. Projektet har varit framgångsrikt, men inte utan ett antal ”fallgropar”. 16 I VerkstadsForum - Det är en illusion att tro att ett projekt av den här magnituden skulle att gå att genomföra utan problem, säger han bla till VFs PLM TV Newsteam. Men varför tog man då beslutet att byta ut CATIA mot Siemens NX-lösning? Vilka var problemen man stötte på? Och hur löste man dem? Det här är den sanna historien om diskussionerna och vad som skedde bakom kulisserna. I alla fall sett i ledningsperspektiv. Det innebär inte att det inte finns avvikande me - ningar inom den stora Mercedesorganisationen. I ett kollektiv med över 6 000 medarbetare ligger detta i sakens natur. Men för den som är van vid presentationerna och talen vid de vanliga stora PLM-konferenserna är det här något an nat. Professor Katzenbach skönmålar inte, han är rakt på sak och väjer inte för sånt som är obekvämt. M ED DETTA SAGT BLIR DET OCKSÅ TYDLIGT att det inte nödvändigtvis alltid är teknologin som är huvudproblemet. Istäl - let menar Alfred Katzenbach att det till stora delar är en fråga om psykologi. - Det finns alltid i större organisationer ett antal per son lighets typer som blir involverade i en omfattande förändring som denna. Vi har exempelvis ”visionärerna” och ”innovatörerna”, som alltid är lätta att övertyga. Samma sak för ”early adopters”, medan det tar lite längre tid att få med de ”långsamt mognande”. MEN sen har vi ”efterslän - t rarana” (”laggards”) som är mycket tuffa att övertyga. Lägger man till detta att nya processer i nya mjukvarumiljöer måste genomföras, ”så är det lätt att inse den komplexitet som präglar denna förändring”, säger professor Katzenbach.