Verkstadsforum 1
T E M A S E K T I O N ERP V SAMMANSTÄLLT AV MARIE
FALLANDER n It har betytt Mer för den svenska tillväxten än vad många trott. Det finns det nu mer handfasta bevispå. Nya beräkningar från myndigheten för Tillväxt visar att informations- och kommunikationsteknologin (IKT) till stor del drivit produktivitetsutvecklingen i Sve rige under perioden 1995–2013. - Men den stora tillväxtpotentialen ligger i att hela näringslivet drar nytta av digitaliseringen, skriver rapportförfattaren, analytikern Irene ek (under ledning av Enrico Deiaco, avdelningschef vid Tillväxtanalys). Driver blågul konkurrenskraft. Sveriges digitala ekonomi driver tillväxt och konkurrenskraft. Men vägen från investeringar i ny teknik till ekonomisk tillväxt för landet och ökad vinst för företagen är lång och slingrig. Men resultaten är å andra sidan desto mer uppmuntrande för dem som hävdat vikten av att befinna sig i digital framkant. Enligt rapporten står digitaliseringen för nästan halva produktivitetstillväxten, 42 procent, sett till hela den svenska ekonomin under perioden 2006-2013. Mellan 19952005 var denna siffra betydligt lägre – 32 procent. Ökande betydelse. ”Trots konjunktursvängningar har digitaliseringen under årens lopp ökat i betydelse i den svenska ekonomin”, skriver Irene Ek och tillägger att den största tillväxtpotentialen ligger i att hela näringslivet drar nytta av den. Den gängse bilden är måhända också att så redan är fallet, men – hävdar rapportförfattaren, ”alla sektorer investerar visserligen i ny teknik, men än så länge syns produktivitetsvinsterna nästan uteslutande inom IKT-sektorn.” Utbildning skapar tillväxt. Därtill påpekar hon att det inte enbart är företagens IT-satningar som skapar tillväxt. Nya studier bekräftar R A P P O R T l T I L L V Ä X T & I T K l E S M ANALYS Digitaliseringen viktigaste drivkraften i svensk produktivitetsutveckling 1995-2013 ytterligare i framtiden. • Den nya tekniken förändrar även sättet att bedriva affärer och organisera verksamheten. • Steget är dock stort mellan att å ena sidan samla in stora datamängder och å andra sidan integrera dem i kärnverksamheten och skapa affärsnytta. Vilka är framgångsfaktorerna? Med fallstudierna som grund har man också identifierat ett antal gemensamm framgångsfaktorer: • Digitaliseringen är en allt viktigare del i kärnverksamheten och måste vara nära kopplad till företagets affärsstrategi. • De digitala lösningarna ställer nya krav på digital kompetens hos medarbetarna. Medarbetarna ses som viktiga aktörer för att utveckla och realisera möjligheterna och vinsterna med digitaliseringen i företagen. Framgångsrik digitalisering förutsätter därför ett tydligt användarperspektiv inom företagen. • Förtagen beskriver att när en gammal sanning: Att tekniken be höver kompletteras med bl a organisatoriska förändringar och kompetensutveckling av personalen för att den ska implementeras framgångsrikt – detta är minst lika viktigt som under den stora IT-vågen i början av 2000talet. Nya spelplaner - nya spelregler. I Tillväxt analys bekräftas vidare att digitaliseringen för med sig en ny spelplan och nya spelregler. IT-tekniken driver detta mer än an nat. Rapportförfattaren konstaterar att denna utveckling har på gått under en längre tid, ”men de senaste åren har förändringstakten ökat. Tillgänglighet och allt bättre beräkningskapacitet tillsammans med sjunkande priser på datalagring har gett nya möjligheter att använda stora datamängder. I kombination med trådlösa uppkopplingar och billiga sensorer ger utvecklingen stora möjligheter att både effektivisera befintliga verksamheter och att skapa helt nya affärskoncept.” Intressanta fallstudier. I rapporten från Tillväxt finns ett antal fallstudier som illustrerar hur digitaliseringen förändrar förutsättningarna för företagen utanför den traditionella IKT-sektorn. Resultaten visar att digitaliseringen förändrat verksamheterna i grunden. Den nya tekniken är numera integrerad i kärnverksamheten. Förändringstrycket är påtagligt och gamla affärsmodeller tappar kraft, medan nya digitala affärskoncept utmanar företagen. Sammantaget konkluderas att det finns några likheter i hur företagen beskriver sin digitala resa. Så här listar man dessa: • IKT-investeringarna ger stora kostnadsbesparingar idag, men förväntas sänka kostnaderna digitaliseringen implementeras på ett smidigt sätt sker utvecklingsarbetet mer rörligt eller agilt, det vill säga i mindre steg som löpande omformas utifrån förändrade förutsättningar. Företaget pekar ut en övergripande riktning, men det konkreta utvecklingsarbetet sker stegvis och byggs upp utifrån en tanke om att successivt addera nya moduler och applikationer på en grundstruktur. Strukturomvandling. Hur vi producerar varor och tjänster har i stor utsträckning påverkats av teknologin. Företag har gjort stora IKT-investeringar under flera decennier och Ek skriver: ”Sverige har idag en världsledande IKT-sektor. Det pågår en strukturomvandling som är både bred och snabb. Den påverkar alla sektorer i ekonomin och företag som inte anpassar sig kan snabbt slås ut.” Nytt Gartnerberöm till IFS: Utnämnt till ledare på fältservice n IFS FortSätter att övertyga med sina mjukvarulösningar. Efter att i slutet av fjolåret fått ledarpositionen för midmarket ERP-lösningar (Magic Quadrant for Single-Instance ERP for Product-Centric Midmarket Com - panies) tillsammans med SAP, kommer en ny framgång. Bolagets fältservicelösning för Enterprise Service Management (ESM), har utsetts som ledare i Gartners Magic Quadrant for Field Service Management. I rapporten, som är skriven av William McNeill, Michael Maoz och Jason Wong, placeras IFS som ledare, en position som kan antas ha nära samband med bolagets betydande investeringar i den heltäckande och öppna servicelösning man utvecklat. – Vi ser detta som ett bevis på de framsteg vi har gjort i att erbjuda en ledande produkt till serviceföretag inom alla branscher. Rapporten belyser även vår globala leveranskapacitet och vårt fortsatta fokus på att utöka vårt partnernätverk. Detta innebär att vi nu kan erbjuda en 44 I VerkstadsForum lösning för service i fältet, i fabriken, i kundens hem eller kontor, i en depå, på linjära tillgångar eller på andra större anläggningstillgångar; bokstavligen var som helst där service behövs. Vi kallar detta ”The Power of Any” och levererar det genom IFS Enterprise Service Management, säger Cindy Jaudon, VD, IFS Americas och bas för IFS center of exellence för ESM. Rapporten identifierar trender som pekar på att molnteknologi och mobilitet kommer att bli allt viktigare inom branschen. En annan Gartnerrapport om fältservice visar vidare att 85 % av de tillfrågade redan använder mobila fältserviceapplikationer eller planerar att använda dem inom 24 månader. Mobilitet var dessutom ett av de tre viktigaste kriterierna för fler än 60 % av de tillfrågade. V BILDEN IFS Cindy Jadoun