Verkstadsforum 1
C O V E R S T O R Y - MERCEDES BYTE FRÅN CATIA TI
LL SIEMENS NX... - FORTSÄTTNI NG ”Ingen dans på rosor” Komplex process n Ett CAD-systembyte med mer än 6000 användare inblandade är en komplex process. Men teknologin är egentligen ett mindre problem än de psykologiska faktorer som en omfattande förändringsprocess för med i användarkollektivet, hävdar professor Katzenbach. Men han konstaterar att man fann bra lösningar och vägar runt de problem som uppstod under resan. ”Man måste agera snabbt och ha resurser för att ta itu med en fråga eller problem så fort det dyker upp. I april räknar Daim - ler med att migrationen är helt genomförd och att allt CAD-arbete i fortsättningen görs i NX. gjorde att man inte stötte på någon integrationsproblematik, vilket annars hade blivit fallet. De här faktorerna i kombination med vår framtidsvision gjorde skillnad till vår fördel. Grindstaff passar också på att ge en släng till konkurrenterna. - Det är verkligen olyckligt att höra kommentarer från dom som antyder att bara deras teknologier fungerar. Så är det absolut inte! Vi är stolta över vår teknik och vad man kan göra med den. Budskapet är att Daimler valde NX för att lösningen ligger i konkurrensmässig spets och kan göra jobbet på Daimler effektivare än konkurrenterna. Och professor Katzenbach håller med. Han har en mer än 20årig erfarenhet i bagaget och han var med när Daimler uppgraderade sin tidigare CAD-mjukvara, CATIA V4 till V5. - När vi bytte från V4 till V5 insåg vi snabbt att ”det här är mer än en versionsuppgradering”. Det var som att byta system. Med den erfarenheten tog vi beslutet att nästa gång ett versionsbyte var på tapeten skulle vi ställa oss frågan: ”Är detta det bästa alternativet för företaget?” Så blev det också. U Han tillägger att man under utvärderingsfasens andra del involvera - de bolagets nyckelanvändare i arbetet. Och det var ingen halvdan satsning. Det var, säger Katzenbach, ett mycket intensivt engagemang. - De här användarna skapade skapade ett antal processcenarios i båda lösningarna. Dessa visade med önskvärd tydlighet vilken väg som var nödvändig för oss att gå. Men denna engagemangsstrategi underlättade inte bara beslutet att välja Siemens NX, utan innebar också att Katzenbach kunde gå till Daimlerstyrelsen med den operativa personalens stöd i ryggen - Ja, säger han, det var onekligen en styrka och betydde en hel del ”Det stora problemet med Catia V6 var stödet för våra tekniska processer och att man måste ha Enovia V6” RSPRUNGLIGEN VAR KATENBACHS INTENTION att köra vidare med den multipla leverantörsstrategi man hade, d v s CATIA som CAD-lösning och Teamcenter som PDM-backbone. Tveklöst är detta en klok tanke; både från ett kostnads- och innovationsperspektiv. Monopolsituationer innebär alltid en risk för att man inte får den proaktiva utveckling som konkurrens normalt medför. Ändå valde Mercedes R&D-direktör att satsa på en enda leverantör, varför? - Huvudmotivet var att klara de tekniska processer vi har i företaget, säger han. För oss var det ett absolut krav att det nya systemet eller den nya versionen skulle kunna klara att stödja de processer vi hade på plats. Det stora problemet i fallet med CATIA V6 versus NX var att Dassault-lösningen krävde att man också köpte, installerade och använde DS PLM-PDM-mjukvara, Enovia V6. - I diskussionen kring detta stod det klart att vi inte kunde få stöd för de sofistikerade tekniska processer vi har på Daimler. I alla fall inte som det såg ut då, säger Alfred Katzenbach. - Hade vi valt CATIA V6 var det ett krav att vi också skaffade Enovia V6. Detta var inte realistiskt för vår del; att driva två PLM-system parallelt skulle inte bara ha komplicerat designprocesserna, utan det hade också betytt att vi skulle tvingas betala för två system (Teamcenter och Enovia) istället för ett. 18 I VerkstadsForum för att få styrelsens godkännande. Vi kunde presentera ett gemensamt beslut. Det här var inte bara något som kom från IT eller från produktutveckling eller en enskild chef. Det var ett gemensamt beslut och vi fick ju också styrelsens välsignelse. F ÖR VÅRA SVENSKA LÄSARE GÅR DET ATT UTLÄSA en hel del likheter i hur beslut byggs upp i våra egna organisationer. Man strävar efter konsensus; vilket inte bara är bra när de nya lösningarna ska på plats, utan även i utvärderingsarbetet. Flera ögon ser s a s mer och svagheter kan upptäckas lättare och tidigare än om ärendet bara behandlas i en mindre expertgrupp. En annan fråga som alltid kommer upp i CAD-sammanhang är den om kompatibilitet när det gäller legacydata, men detta hävdar Kat - zenbach, ”var inte något problem”, beroende på att man redan 2006 hade tagit beslutet att lagra all CAD-data i det Siemens ut veck lade neutralformatet JT (dessa data lagras i Mercedes egna produktdatabas SMARAGD), vilket för övrigt också är ISO-standard och används i stor omfattning inom exempelvis den tyska fordonsindustrin. - Beslutet om att börja lagra i JT-formatet togs alltså långt innan ett eventiellt byte av CAD-system var på tapeten. - Dessa data är sålunda från 2006 och framåt lagrade i JT, för övrigt i mycket hög kvalitet) och därmed tillgängliga. Detta innebär i sin tur att vi i stort sett inte alls behövde migrera gammal legacydata. Sammantaget en icke helt problemfri resa, men det har trots allt fungerat bra och ger idag det stöd man behöver för sina tekniska processer. Från och med april lär migrationsprojektet var helt klart. Det är trots allt snabbt marscherat, och som Katzenbach säger i TV-intervjun, ”det gick snabbare än planen även för vår tidigare partner Chrys - ler”. V s s