Verkstadsforum 1
T E M A S E K T I O N PLM PLM i nya BRANSCHER V A
V VERDI OGEWELL, VERKSTADSFORUM A DDNODEÄGDA PLM-KONSULTEN Technia avslutade 2014 med en order från ”gör-det-själv-kedjan” Jula. Bolaget kommer att bygga en PLM-lösning som inte bara täcker den centrala administrationen i Sverige, utan även är kopplad till det globala leverantörsnätet. Totalt kan det röra sig om så många som drygt 600 användare som ska börja jobba på Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-plattform. - Jula har expanderat kraftfullt under de senaste årtiondena och beställningen av PLM-systemet från Technia handlar om att bygga vidare för nästa expansionsfas. Målet med samarbetet är framför allt utveckla vårt sortiment och kundernas shoppingupplevelser, säger Julas inköpsdirektör, Magnus Sigurd, som tillägger att man valt Technia och Dassault Systemes 3DEXPERIENCEplattform för att bolagen och lösningen har ett bra “trackrecord” på retailsidan. Jula siktar mot tppen. Klart är att Technia under den senaste femårsperioden mer än andra bidragit till att bredda användningen av PLM-konceptet. Från att tidigare ha varit en lösning för framförallt tillverkande industri, i Technias fall telekom, används konceptet idag i en rad helt nya affärssegment. Med kunder som Hennes & Mauritz, Haglöfs, Guess, Skanska och Fritidsresor m fl har Technia inte bara spritt nyttan med PLM till nya områden, utan också skaffat sig en närmast unik kompetens relaterat till PLM för retail. Inte minst när det gäller att skapa lösningar som effektivt kopplar ihop PLM- och ERP-systemen. - Jula blir nu en av de första, om inte den första, retailaktörerna i “hemmafixar-segmentet” som kliver in på PLM-sidan, säger Technias CEO, Jonas Gejer. Jula har också 22 I VerkstadsForum högt ställda ambitioner, med siktet inställt på att avancera till tredjeplatsen efter jättar som IKEA och HM. PLM kommer att spela en avgörande roll i den tillväxt som detta kräver. Snabba beslut. När det gäller den 3DEXPERIENCE-lösning man nu sätter på banan är tanken att den ska hjälpa bolaget att effektivisera hanteringen av det synnerligen omfattande sortimentet, vässa kampanjstyrningen, hantera produkterbjudandena och förbättra kvalitetssäkringen. I nästa fas finns även etableringen av Dassaults visualiseringslösningar på agendan. Man tänker sig att använda digital planering och 3D-teknologi för butiksplanering. 3DEXPERIENCE-lösningen ska som sagt inte heller bara användas internt, utan man tänker ta med sig leverantörerna på ”PLM-tåget”. - Absolut, säger Technias Håkan Gus - tavs son, ansvarig för affärsområdena Life Sciences och Consumer Goods. Man måste få med sig leverantörskedjan för att göra de riktigt stora vinsterna. I detta är ”supply chain collaboration” en nyckel. För Jula är detta på pricken en spegling av sättet att arbeta; man vill jobba effektivt och i aktiv samverkan med leverantörerna. Besluten måste kunna tas snabbt för sånt som ”rebranding”, sortimentsintag och butiksdistribution. Den framgångskritiska faktorn. Som nämndes tidigare är integrationen till ERPsystemet en framgångskritisk faktor. Det får inte bli några flaskhalsar och Technia har med egenutvecklade Technia Integration Framework (TIF) skapat en vass lösning där man inte behöver koda integrationen, utan istället konfiguera den med XML. På sista raden innebär detta en snabb överföring av produktdata från PLM- till ERP-systemet. JULA VÅGAR TA NYA GREPP. Julas inköpsdirektör, Magnus Sigurd, skakar hand med Technias CEO, Jonas Gejer. Butikskedjan Jula satsar på Technialösningar för nästa fas i tillväxten Normalt är den senare typen av integrationsarbete sånt som tar månader. Med TIF kan integrationen göras på en vecka. Här finns i dagsläget bra integrationsgränssnitt mot SAP, Dynamics och Infor M3. 2014 året då Technia vände. Mycket tid att vinna på detta, vilket f ö också är ett utmärkande drag för Technias s k TVCsvit (Technia Value Components). Bakgrunden till TVC-mjukvaran är bolagets extensiva erfarenhet när det gäller implementation, driftstöd och metodikutveckling av DS PLM-mjukvara ENOVIA. Få konsulter i världen kan uppvisa samma kompetens i detta. Ett faktum som också återspeglas i att man i dagsläget har över 300 000 användare globalt av TVC. Och dessutom är faktiskt Dassault Systemes återförsäljare av mjukvaran. - Helt klart är att TVC spelar en viktig roll i att vi lyckats så bra med PLM-projekten, säger Jonas Gejer. Vi behöver inte uppfinna hjulet gång på gång utan kan gå rakt på kärnan när arkitekturen i systemet kan hållas fri från specialkodning. Det ger inte bara snabbare installation utan också lägre ägandekostnad över tid. Han framhåller också att bolagets SCRUM-metodik skapar ett agilt, lättillgängligt och dynamisk uppgraderingsarbete. Med denna affär i hamn konstaterar Techniachefen att 2014 blivit ett ”turnaround-år” för Technia. Bolagets tillväxt de tre första kvartalen landade på 7,4 % och en intäkt på nära 190 miljoner. Vinsten mer än fördubblades. - Vi har varit konsekventa i vårt sätt att bygga upp affärerna, inte minst som i detta fall med en unik retailkompetens. Men vi har också vågat satsa internationellt med vårt indiska utvecklingscenter.