Verkstadsforum 1
T E M A S E K T I O N ERP IBMs Mobile First-satsn
ing tar fart Rommetti & Appleapparna IBMs satsning på mobilitet har starkt stöd av CEO Ginny Rometti. ”Trenden som nu fått ett genombrott är inge nyhet för oss, vi har drivit mobiltetsområdet i över ett årtionde”, säger hon och tillägger att partnerskapet med Apple och de nylanserade affärsapparna har ledningens fulla stöd. V AV FELIX NILSSON, VERKSTADSFORUM I BM LANSERAR EN RAD AFFÄRSAPPAR på IOS som utvecklats i samarbete Apple. Partnerskapet, som inleddes för snart ett halvår sedan inom ramen för IBMs Mobile First-initiativet syftar till att kombinera Apples populära design med IBMs teknik och kunskap om företagens behov. Det är sammanlagt tio branschanpassade appar som presenteras i första vevan. De är byggda för företagskunder inom bank, detaljhandel, försäkring, finansiella tjänster samt telekommunikation för den statliga sektorn och flygbolag. Vi ska också notera att detta med mobilitet har IBM-ledningens öra. Bolagets CEO sedan lite över tre år, Ginny Rometti, konstaterade på fjolårets Mobile World Congress, dels att mobilitet är ett fenomen som nu förändrar affärsvärlden, dels att detta inte är någon nyhet för IBM. -Tvärtom, sa IBM-basen, vi har varit med och drivit på utvecklingen under mer än ett årtionde och idag är vår Mobile First-portfölj en av våra viktigaste produkter. Och jag vågar påstå att vi lärt oss en del av våra mer än 6 000 mobila engagemang, våra 40 partnerskap med världens ledande mobiloperatörer, våra 12 företags- och lösningsköp, 100-tals patent och mycket annat. Skapar nya värden. Trots att Apple aldrig haft något större fokus på företagssegmentet har mobiljättens genomslag på konsumentmarknaden gjort företagets produkter mycket populära bland företagsanvändare. Det var just detta som Mobile First-partnerskapet skulle ta fasta på. De nya apparna använder sig av Big Data analytics i IBMs moln. - Målet är att leverera precis det företagen efterfrågar just nu - smart teknik som låser upp nytt värde i brytpunkten mellan Big Data och 40 I VerkstadsForum individuellt engagemang, säger Bridgen Karlingen, SVP IBM Global Business Services. Det här samarbetet kombinerar IBMs branschexpertis och oöverträffade ställning inom Enterprise Computing med Apples legendariska användarupplevelse och kvalitet i produktdesign för att lyfta prestandan hos en ny generation av affärsanvändare. Beröm från analytiker. Från analytikerhåll för de nya apparna beröm: - Lösningarna imponerar. De här apparna är komplexa och klarar av att hämta information från tre, fyra eller ännu fler fler datakällor, säger Garnetanalytikern, Van Baker. Jag har tittat igenom tre och de är riktigt bra, säger han till IDG News och tillägger att det är IBM:s tjänsteorganisation, Global Services, som bestämt vilka appar som ska utvecklas och släppas. – I denna organisation har man koll på vad folk ute i företagen gör och hur långt de har kommit i flytten till mobilt, säger han. Även Abelian Research analytiker, Charles Golvin, ät entusiastisk över apparna. Det öppnas fantastiska möjligheter, ”tack vare strategin med ett fundament av appar som kan vidareutvecklas och anpassas”, hävdar han. – Alla storföretag har likartade problem som behöver lösas när de övergår till mobila system. Appar i Mobile First-sviten. Några av de nya apparna från Mobile First är: l Plan Flight ska addressera den största utgiften för flygbolag - bränsle - och göra det möjligt för piloterna att titta på tidtabeller, färdplaner och besättningslistor i förväg. Det finns också möjligheter att rapportera problem till markpersonal och fatta mer välgrundade beslut om bränslesituationen. l Passenger + ger flygpersonal möjlighet att ge individanpassade tjänster till passagerare under flygningen, inklusive specialerbjudanden, ombokning och bagageinformation. l Advise & Grow ger finansrådgivare bättre koll på små företagskunder, med säker tillgång till klientprofiler och konkurrenskraftiga analyser. Med hjälp av analytics är det också möjligt att ge personliga rekommendationer och slutföra säkra transaktioner. l Expert Tech är byggd för telekomföretag och använder sig av existerande IOS-funktioner som FaceTime för bättre tillgång till expertis och platstjänster för ruttoptimering. Ökar produktiviteten för fältservicetekniker. l Incident Aware omvandlar en iPhone till en viktig brottsförebyggande tillgång och ger polisen realtidstillgång till kartor och videoflöden från brottsplatser; information om brottsoffrets status, eskaleringsrisk och brotts - historia; samt förbättrad förmåga att tillkalla förstärkning och stödtjänster. l Sales Assist är utvecklad för detalj - handeln och låter medarbetare koppla upp sig mot kundprofiler, ge förslag baserade på köphistorik och aktuella val, kolla inventering, lokalisera objekt i butiken och möjlighet att beställa produkter som finns i lager. l Retention är framtagen för försäkringsbranschen och ger mäklare tillgång till kundens profil och historik. Appen är också utrustad med en motor för riskanalys, samt smarta varningar, påminnelser och rekommendationer och underlättande av nyckeltransaktioner, som insamling av e-signaturer och premier. Parterna meddelar att dessa appar bara är början och att man har planer på att leverera ett hundratal appar, många av dem under 2015. Apparna är inte tillgängliga genom Apples App Store utan kommer att levereras av IBM.