Verkstadsforum 1
T E M A S E K T I O N Additivt Världens första 3D
-printade elbil – men var inte tyska StreetScooter först på banan? 3D P R I N T I N G l R E P O R T A G E Det var den mest uppmärksammade händelsen på den nyligen genomförda Detroitsalongen - amerikanska Local Motors platsprintade elbil. T v ovan ses karossen och t h den färdigmonterade bilen. De som provat att köra den menar att bilen kändes ”gungig” och att plasten verkade vara för mjuk. V Noterat V VERDI OGEWELL, VF n det SägS Vara VärLdenS FörSta 3D-printade elbil som för en tid sedan vi sades upp på den stora bilmässan i De troit. Det var det lilla Phoe nixföretaget, Local Motors, som tagit fram en elbil som döpts till Strati. Fordonet är i stora delar utskrivet i en 3D-printer, bortsett från sånt som motor, däck och hjul - upphängning. Enligt den information som lämnats av VDn och grundaren av Local Motors, John B rogers, tar det runt 44 timmar att skriva ut bilen. Bilen, tillverkad i kolfibertermoplast, gör som mest ca 40 kilometer i timmen. Vidare är den tvåsitsig och kostar mellan 18 00030 000 dollar, alltså mellan 144 000-240 000 kronor. Nu får man se detta fordon som en experimentmodell, som knappast kommer att vara i detalj lik eller upbyggd som en eventuell senare kommersiell lösning. Kommentarerna kring svagheterna säger bl a att plasten är lite för mjuk, varför fordonet inte har den styvhet som krävs ännu. Framöver hoppas man kunna justera hårdheten i materialet, vilket i o för sig inte låter som någon omöjlig uppgift. Var man först? Slutligen är det ju som alltid en kamp om att komma först med innovativa lösningar som denna typ av 3Dprintade fordon. Och det är nu inte säkert att Local Motors Strati är först. VF.se och VFs pappersedition (julnumret 2014) har exempelvis tidigare rapporterat om en tysk elbil, som enligt uppgift ska vara byggd i additiv teknik: I VFs TV-reportage från PTCs användarevent PTC Live berättar grundaren, Peter Burggräf, om den tyska elbilstillverkaren Street Scooters, att bolagets modell C16 har en kaross som är 3D-printad, medan chassit är printat i delar. Till saken hör att bilen är printad i Stratasysma - skiner och att hela produktutvecklingen skett i PTC-miljö. Sandvik bygger upp nytt center för forskning kring additiv teknik - Ett forskningscenter för 3D-print, i Sandviks regi ska nu realiseras, säger IRbasen AnnSofie Nordh. n SVenSka VerkStadSJätten Sandvik ska bygga upp en ny forsknings- och utvecklingsenhet i Sandviken med inriktning på 3D-printing. Det var vid en presentation för drygt ett år sedan som FOU-chefen, olle Wijk, berättade om ett planerat bredare program på 3-5 år med 12-15 heltidsarbetande ingenjörer som ska utveckla med 3D-tillverkning inom metallbearbetning. - Detta projekt ska nu realiseras, säger Sandviks IR-chef, 38 I VerkstadsForum ann-Sofie nordh, till nyhetsbyrån Direkt. Marknad värd miljarder. Klart är att det finns goda skäl för Sandvik satsningen. Enligt analytiker kommer marknaden för additiva tekniker att växa från årets ca 2 miljarder dollar till drygt 20 miljarder 2025. Visserligen kan man enligt Bloombergs analytiker, Joe Harrop, inte förvänta sig att bolagets specialitet med skärande metallbeartbetning via vändskär kommer att ersättas med 3D-printing när det gäller större produktionsvolymer, men det finns flera goda exempel på när den additiva tekniken kan vara till nytta. Harrop pekar på behovet av reservdelar vid avlägset belägna produktionsenheter, men framför allt menar han att Sandvik som leverantör av metallpulver (Osprey) kan en del att hämta kommersiellt på att utveckla sin 3D-printing kompetens. Metallpulver blir viktigare. Metallpulver används idag alltmer inom additiv teknik och handlar alltså om att bygga upp produkter med smält pulver. Förutom ovanstående finns de lite mer svårmätbara dynamiska effekter som kan uppträda när man väl sätter igång att forska. Tanken med projektet är att koordinera koncernens 3D-initiativ och utvärdera hur tekniken kan användas i produktion av alltifrån gruvborrningsutrustning till rör för kärnkraftverk. PLM Group nyanställer och slår upp portarna till sitt 3D print showroom l Som VF tidigare rapporterat gör SolidWorksåterförsäljaren PLM Group en större satsning på 3D-printing och additiv teknik. Nu i december öppnade man som ett led i detta sitt nordiska 3D Print showroom i småländska Värnamo. Här visar man upp 3D skrivare i segmenten “personlig-”, “professionell-” och “produktionsskrivare”. Vidare finns här en rad exempel på sånt som printats och även utbildningslokaler. PLM Group har också skapat ett specialiserat 3D-printing team som håller i de här bitarna av verksamheten. De nya medarbetarna har för öv - rigt samma namn, Henrik Larsen. Henrik Larsen, är försäljningsansvarig och började på PLM Group i oktober 2014. - Jag satsade på PLM Group på grund av den stora potential som finns i och omkring 3D-printing. Dess - utom är det mycket motiverande att få vara med och bygga upp en ny affärsenhet och därmed sätta egen prägel på det, säger han. Henrik V. Larsen är teknik - ansvarig och började på PLM Group i december 2014, med ansvar för att bygga upp teknik- och serviceavdelningen på 3D-printsidan. - Marknaden i Europa växer nu väldigt snabbt och potentialen för att sälja 3Dprinters kombinerat med en support- och serviceavdelning i världs klass gjorde mitt val att bli en del i PLM Group lätt, säger Henrik V. V