Verkstadsforum 1
Automationsföretagen ser stora möjligheter och er
bjuder helhetslösningar för tillverkande företag som vill koppla upp sina verksamheter mot Sakernas Internet. Rockwell Automation har inte legat på latsidan i detta arbete. Tillsammans med automationsföretag som Siemens och General Electric har de varit drivande i både det tyska Industri 4.0-projektet och det amerikanska ditot ”Smart Factories”. VerkstadsForums reporter, Felix Nilsson, träffade Rockwellbasen, Keith Nosbusch, i Anaheim, under bolagets pressevent vid årsskiftet. I fokus Smartare fabriker? var Rockwells IoT-vision, “The Connected Enterprise”. RAPPORT ETHERNET/IP NYCKEL TILL VISIONEN ”DET KOPPLADE FÖRETAGET” Så tänker Rockwellbasen sluta gapet mellan produktions- och IT-tekniker... V FELIX NILSSON, VERKSTADSFORUM N ATURLIGTVIS ÄR SAKERNAS INTERNET, eller IoT (The Internet of Things), något som intresserar automationsföretagen. Höggradigt, dessutom. I förra numret av VerkstadsForum (7-2014) kunde vi läsa om ABB som utökar sin satsning och ansluter sig till det internationella samarbetet the Industrial Internet Consortium. Det finns många fler exempel, men på sista raden kokar det ner till en explosiv tillväxt för IoT. Det handlar inte bara om de företag som tillverkar de “smarta uppkopplade sakerna”, utan också telekomföretag som bygger nätverk, mjuk - varuleverantörer som utvecklar den programvara som integrerar, strukturerar och analyserar informationen o s v. Och som sagt, även automationsföretagen ser stora möjligheter och erbjuder helhetslösningar för tillverkande företag som vill koppla upp sina verksamheter mot Sakernas Internet. Rockwell Automation har inte legat på latsidan i detta arbete. Tillsammans med automationsföretag som Siemens och General Electric har de varit drivande i både det tyska Industri 4.0-projektet och det amerikanska ditot ”Smart Factories”. Rockwell är en global leverantör av industri-, kontroll- och informationslösningar. Man har kunder i en rad branscher, från fordonsindustri och konsumtionsvaror till olja & gas och gruvdrift. Bolaget kallar sin IoT-vision “The Connected Enterprise” och det var den som 26 I VerkstadsForum stod i fokus under automationsföretagets pressevent som hölls i Anaheim, Kalifor - nien, vid årsskiftet. Partner med Cisco. Det är inte förvånande att intresset är så stort. Enbart på den “industriella” sidan, alltså sånt som framför allt relaterar till effektiviseringen av fabriker och liknande industriella anläggningar och deras försörjningskedjor, tror IT-jätten Cisco, för övrigt Rockwells partner, att man kan skapa ett sammanlagt värde om nästan fyra tusen miljarder dollar. Detta manifesteras bland annat i driftmässiga effektivitetsvinster, men också som mervärde i form av nya tjänster och produkter som skapas i mötet med IoT, inte minst på service- och eftermarknadssidan. Ethernet/IP är nyckeln som kopplar ihop alla enheter i företataget. Gartners definition. Vad är Internet of Things? Enligt analytikern Gartners definition är IoT det nätverk av fysiska objekt som innehåller inbäddad teknik för att kommunicera och känna av och meddela sin aktuella status. Idag går det hela lite grovhugget ut på att samla lösningar för områden som Big Data, Sakernas Internat och M2M-kommunikation (Machine-toMachine) och skapa miljöer som gör det möjligt att ta upp data från maskiner, analysera dem (ofta i realtid) och använda dem för att styra maskinerna. Dags att riva silos. Enligt Rockwell Auto - mations CEO, Keith Nosbusch, har industriföretag särskilt mycket att vinna på att koppla upp sina företag mot nätet. Det är nämligen vanligt att produktionsanläggningar inte är kopplade till affärsnätverket. Det borde de vara. - Med hjälp av vår vision får företag kortare tid till marknad, lägre TCO, bättre resursutnyttjande och företagsövergripande riskhantering. Detta genom en närmare integration mellan de industriella tillgångarna och resten av företagets värdekedja, hävdar han. - För att komma dit krävs det dock säkra nätverk, effektiv in - samling och hantering av data, samt möjlighet att sätta dessa data i en kontext som gör att de kan förädlas till delbar information. Från fabriksgolvet till hela företaget och från leverantörer till kunder. Resultatet blir ett företag som kan optimeras för att skapa ökat affärsvärde. John Nesi, VP för Market Development på Rockwell, utvecklar resonemanget. - Idag är det bara 14 procent av de tillverkande företag i USA som kopplar produktionsanläggningen till affärsnätverket. Det innebär att man har öar av automation fabriken, alla automatiserade, men få av dem anslutna. Detta är något som i slutänden betyder slöseri, både när det gäller lönsamhet och resursutnyttjande, säger John Nesi.