Verkstadsforum 1
WEBBTVPLAY www.verkstadsforum.se EN EXKLUSIV INTE
RVJU. Det tillhör sannerligen inte vanligheterna att få en intervju med den högst ansvarige exekutive ledaren för ett område som PLM i ett globalt OEM-företag av Daimler Mercedes kaliber. VF tillhör de få medierna som upprepade gånger lyckats med detta. Före intervjun med professor Alfred Katzenbach (t v), högst ansvarig för det gigantiska - man kan verkligen ge bytet av mer än 6000 CAD-licenser detta epitet - projektet på Daimler, så har VFs läsare och TV-tittare mött exempelvis Airbus PLM-chef, Anders Romare. Man får utgå ifrån att den öppenhjärtighet som Katzenbach visar hänger samman med att han gick i pension 2013. Men innan dess var han den som ledde arbetet med att förbereda, genomföra och implementera beslutet att ersätta Dassaults CATIA med Siemens NX. För att titta på TV-reportaget, skriv in länken som finns direkt nedanför den svarta plattan. LÄNK: http://www.engineering.com/PLMERP.aspx - Klicka sedan på rubriken: "No walk in the park." The inside story behind Mercedes big CAD swap – TV report Man ska minnas, säger han, att när man talar om 6 000 användare så finns det också lite stiliserat 6 000 sätt att utföra arbetet på. - Självklart skapar bara detta fallgropar, d v s problem som man inte kunnat förutsäga. Men för oss kändes det mer som en akademisk fråga om de här fallgroparna berodde på att vi bytte till ett nytt system, NX, eller inte. Det är nämligen helt klart att det hade uppträtt fallgropar även om vi ”bara” hade bytt från CATIA V5 till V6. Men på sista raden har den förändring man nu genomfört varit värd ansträngningarna. Mercedes PLM-organisation har hitta vägar runt de problem som dykt upp under resans gång. - Erfarenheterna vi har gjort tillsam- Nej, vi insåg snabbt att vi måste byta filosofi och skapa helt nya sätt att göra saker på, säger den tyske professorn. Och så skedde. - Vi valde ut 250 skilda CAD-relaterade typfall. För vart och ett av dessa utarbetades sedan den metodik som krävdes. Jag vill understryka att det handlade om konkreta case med verkliga komponenter som fanns i produktion. Av dessa gjorde vi sedan videos som placerades i ett referensbibliotek tillgängligt för användarna. Det här förfarandet visade sig nu ”Det är en illusion att tro att ett mans med kollegorna i teamet från Siemens PLM mynnar framför allt ut i att framgång kräver omedelbar respons när det gäller att lösa frågor och problem som dyker upp. Det var inte heller så att vi förväntade oss en problemfri resa. Vi insåg från start att det finns fallgropar som är svåra att förutse. ”Hemligheten” är att skapa en tillräckligt stor resurspool av snabbt tillgänglig komptens som kan hantera fallgropar och problem direkt. Vi hade dessa resurser. Men framgång kräver mer: Noggranna och avancerade förberedelser. - När projektet inleddes var vår intention att ha NX på plats lagom till vår första nya modelllinje 2015. Men hade vi gjort som tidigare - dvs satt igång med en ny mjukvara parallellt med att den gamla hölls levande - hade det inneburit att migrationsperioden hade sträckts ut ända till 2028 - 2030. Detta var förstås inget realistiskt alternativ. projekt av den här magnituden, med 6000 användare, är problemfritt” M inte bara vara allmänt bra, utan förde också med sig oväntade fördelar. - Ja, med casen följde att vi lyckades etablera nya, mer effektiva och allmänt an vända sätt att producera CAD-jobben, berättar Katzenbach och tillägger att denna viktiga harmonisering av CAD-arbetet knappast hade kommit till stånd utan ett omfattande systembyte som det föreliggande. EN HADE DET INTE med tanke på komplexiteten och alla de förväntade fallgroparna, varit bekvämare att fortsätta i CATIA-miljön? XXXXXXXXXXXX XXXXXXXX xx XXXxx - Nej, hävdar både Siemens PLMs CEO, Chuck Grindstaff, och Katzenbach. - Daimler gjorde sitt val med utgångpunkt från en uppsättning av problem som man hade, säger Siemenschefen. Med kapaciteten i NX kunde man möta behoven. Det var också en fördel att Daimler redan sen tidigare använde Siemens Teamcenter som PLM-ryggrad. Detta VerkstadsForum I 17