Verkstadsforum 1
I KORTHET ERP K O N S U L T E R N A Paradox: Tiet
o förhandlar om neddragningar, men V News UNIT4 Agresso tar marknadsandelar efter rekordtillväxt i molnet l ERP-lEvERantöREn UnIt4 Agresso har lyckats väl när det gäller molnet. Idag meddelar bolaget att man nått en rekordtillväxt under 2014 med över 70 procent plus för SaaS- och abonnemangsrelaterade affärer. Man planerar också att utveckla produkt- och servicekapaciteten ytterligare för en ännu snabbare tillväxt. Som VF tidigare rapporterat avslöjade bolaget i början av förra året ett nytt ambitiöst strategiprogram. - Det goda resultatet för 2014 får ses som ett kvitto på att den strategin varit lyckad, säger Jose Duarte, CEO på UNIT4. Under 2015 planeras flera strategiskt viktiga satsningar för att ytterligare öka tillväxten, varav några exempel är: l Förstärka och utveckla företagets globala R&D-centrum för ökad kapacitetsutveckling och snabbare utrullning av produktnyheter l Erbjuda en global infrastruktur med snabbare tillgång till rätt expertis och användargrupper för kundernas tjänste- och supportbehov. ...och Infor gör likadant l ÄvEn InfoR (med bl a mjuk - varusviten M3) växer också snabbt tack vare en massiv molnsatsning. Bolaget avslöjar inte några belopp – vilket man inte behöver eftersom Infor inte är börsnoterat - så noterar bolaget för Q2 2015 (brutet räkenskapsår) att intäkterna för licenser och serviceavtal ökade med 15 procent jämfört med samma kvartal ifjol. Och det är molnbitarna som driver tillväxen. Bokningar av SaaS (Softwareas-a-Service – molnhyrda program) ökade trefaldigt och sett över de två första kvartalen handlade det om en dubblering av molnintäkterna. Även vinsten gick uppåt för Q2 och man fick 764 nya kunder under andra kvartalet. - Tillväxten är explosiv, vilket också bekräftas av det som finns i pipen, säger Stephan Scholl, ansvarig för bolagets operativa verksamhet. Infor är det första av ERP-bolagen att leverera kompletta industrisviter som molntjänster. Tjeckien. Förändringarna sker inom affärsområdena Managed Services och Consulting and System Integration och väntas vara genomförda under 2015. Teknikskifte förändrar behov. Bakgrunden till Tietos problem tycks vara de senaste årens snabba teknologiskiften som förändrar bolagets kunders behov. Indikationen från CEO, kimmo alkio, är att man sitter på en idag icke bärkraftig mix. Kundbehoven förändras och Tieto har inte lyckats fånga upp detta tillräckligt snabbt för en smidig övergång. Därför sitter man i den paradoxala situationen att man både behöver dra ner på folk, samtidigt som man på lite sikt behöver få in nytt blod med nya kunskaper och kompetenser. Kräver nya kompetenser. Bolaget menar att digitaliseringen inom företag och organisationer förändrats så mycket att att man måste revidera sitt utbud med nya IT-lösningar och affärsmodeller. ”Som ett led i detta”, skriver man i pressmaterialet, ”an - passar Tieto verksamheten både genom rekrytering av ny kompetens och neddragningar i befintlig bemanning”. Automatiserade tjänster. - Vår omvandling fortsätter med införandet av mer automatiserade tjänster drivna av ny teknologi. Skiftet från traditionella till nya IT-tjänster är nyckeln till tillväxt och det påverkar även vårt kompe tens behov. Vi behöver både utbilda och nyanställa, men tyvärr även göra neddragningar inom vissa områden. Tieto förnyar sig ständigt och jag är övertygad om att vi med dessa åtgärder förbättrar både vår egen och våra kunders konkurrenskraft. Vi kommer samtidigt att stötta våra anställda under denna omställning, säger Kimmo Alkio. V 48 I VerkstadsForum ska på sikt nyanställa l It-konSUltEn tIEto har inlett de fackliga förhandlingarna efter beskedet för en tid sedan att man drar ner antalet anställda för att ”anpassa verksamheten till de nya förutsättningar som digitaliseringen innebär”. Förhandlingarna berör upp till 500 personer i Finland och 340 i andra länder, främst i Sverige och Det naturliga förstahandsvalet vid införande och förädling av Teamcenter PLM >>. Med starkt team av konsulter, avser vi underhålla visionen >>. Hur kan vi hjälpa dig? Våra konsulter deltar i införande och anpassning av Teamcenter, integrerar system inom PLM-kartan samt assisterar vid uppgradering, migrering och förvaltning av lösningarna. Vilka är vi? 2005 med tydlig fokus på PDM/PLM och Teamcenter. Kista, Göteborg och Karlstad. Våra konsulter deltar i uppdrag över hela norden. Kronborgsgränd 7 164 87 Kista www.altegra.se Tel. 08-506 990 95 Altegra verkar i nära samarbete med Kimmo Alkio FOTO: T Parkkonen