Verkstadsforum 1
T E M A S E K T I O N N Y H E T E R l B I Zl S I
M U L E R I N G CAE V Akademiskt Sprickor i ytbeläggningen på flygmotorer nödvändiga för längre livslängd l Man skulle kunna tro att sprickor i en flygmotors ytbeläggning vore negativt. Men det är tvärtom. Sprickor och porer i rätt storlek och omfattning ger ett bättre ytskikt. Forskare vid Högskolan Väst har genom simulering undersökt sambandet mellan skiktets struktur och dess livslängd och värmeisolerande egenskaper. Resultaten visar att större porer, sammanbundna med sprickor ger ett ytskikt som håller betydligt längre och är effektivare än de som används industriellt idag. Gasturbiner används vid elproduktion och i flygplansmotorer. För att öka livslängden på turbinerna sprutas en beläggning på ytskiktet. Nu har forskarna utvecklat metoder för att förbättra beläggningsskiktet. Genom simulering har de undersökt sambandet mellan beläggningens struktur och dess värmeisolerande egenskaper. Och genom att styra sprickornas storlek och omfattning i skiktet, har man fått fram ett mer effektivt skikt. - Resultaten från datorsimuleringen har vi fått bekräftade även i experiment, säger Mohit Gupta som presenterat en doktorsavhandling i ämnet. KODGENERERING DIREKT I SIMATIC Utökat simuleringssamarbete mellan Siemens och MathWorks genom simulering, så att nya idéer kan undersökas innan ytterligare validering utförs på PLC-hårdvaran. För att un - derlätta integrationen har Sie mens Auto mation Sys - tems anslutit sig till MathWorks Con - nections Program. - Det blir allt vanKod från Simulink kan användas i Siemens Simatic. Styr- och regleringenjörer kan därmed utveckla och testa avancerade styrstrategier genom simulering. V AV VERDI OGEWELL, VERKSTADSFORUM n MathWorks och sieMens Auto - mation Systems utökar sitt samarbete för att göra det lättare för användarna att dra fördel av mo - dellbaserad design vid utveckling och implementering av avancerade algoritmer. Det här innebär att styroch regleringenjörer kan generera kod i Simulink och använda den i Siemens SIMATIC S7 modulära PLC-enheter och SIMATIC WinAC RTX. Avancerade styrstrategier kan därmed utvecklas och testas ligare att styr- och regleringenjörer inom maskin- och automationsindu - strin använder simulering och automatisk kodgenerering vid programmering av industriella styrenheter. Det hjälper dem att snabbare gå från idé till implementering och därmed utöka sitt försprång inom innovationsutvecklingen, säger Philipp Wallner, Industry Ma - nager, Industrial Automation & Machinery hos MathWorks. Komplexa styrfunktioner. Modellbaserad design gör det möjligt att verifiera kritiska och komplexa styrfunktioner med hjälp av simulering. Fel på konceptstadiet identifieras tidigt och kan korrigeras innan algoritmerna implementeras på maskinens hårdvara. Utvecklingstiden förkortas och driftsättningen blir effektivare – vilket ger lägre kostnader för hela projektet. MathWorks Simulink PLC Coder genererar IEC61131-3-kompatibel SCL-kod (Structured Control Language) och kan skicka den till version 5.5 av STEP 7-systemet för SIMATIC S7-300 och S7-400 och integrerat STEP 7 i TIA-portalen för de senaste versionerna av styrenheterna SIMATIC S7-1200 och S7-1500. Automatiskt filskapande. För mer beräkningsintensiva algoritmer kan MathWorks Embedded Coder generera ANSI-/ISO C-kod som implementeras på WinAC RTX med hjälp av Siemens WinAC Target, Siemens kostnadsfria tillägg till Simulink. WinAC Target genererar automatiskt alla filer och programmoduler som behövs för att köra Simulinkalgoritmen på WinAC RTX, så att processingenjörer utan djupgående Simulink-kunskaper kan hämta och implementera Simulink-modeller på Siemens-enheter. Din e-e e-eff kt: DokDoku D i elkonstruktion enligt br umenta on f ö r n e ti n f bransc s an ard . h tand EPLAN Electric P8 är en CAE-pr ogramvara för att dokumentera, konstruera och hantera el- och automationspr ojekt. Info 0431 499 700 EPLAN Electric P8 hantera el- och automationsprojekt. Info 0431 499 700 eller www .eplan.se www 36 I VerkstadsForum