Kulturrådets årsredovisning 2017 1
Kulturrådets årsredovisning 2017 4.2 Kultursamver
kansmodellen Genom kultursamverkansmodellen skapas ett ökat utrymme för regionala prioriteringar och variationer. I det här avsnittet presenterar vi de olika insatser som vi har genomfört inom modellen. Inom ramen för modellen fördelas två typer av statsbidrag: verksamhetsbidrag och utvecklingsbidrag. Vi baserar våra beslut om vilka verksamhetsbidrag som ska gå till landstingen och regionerna på de regionala kulturplanerna. Innan Kulturrådets styrelse fattar beslut om bidrag för regional kulturverksamhet sker också ett samråd med Samverkansrådets parter6 . Bidragen gör det möjligt att upprätthålla en kulturell infrastruktur i hela landet, samtidigt som de ger utrymme för regionala prioriteringar och variationer.7 Kulturrådets fördelning av verksamhetsbidrag till de landsting och regioner som ingår i modellen har därmed bidragit till en högre måluppfyllelse av de kulturpolitiska målen. Kulturrådet har fördelat drygt 3 miljoner kronor av anslaget till regional kulturverksamhet som bidrag till civilsamhällets och de professionella kulturskaparnas arbete med att ta fram och genomföra regionala kulturplaner. Möten och dialoger Under året hade Kulturrådet minst ett enskilt möte med var och en av de regioner och landsting som ingår i kultursamverkansmodellen. Samverkansrådets parter hade fyra möten på generaldirektörsnivå, där de diskuterade principiella frågor inom modellen. Kulturrådet arrangerar årligen en samverkanskonferens för att möjliggöra dialog mellan de regionala kulturcheferna och parterna i Samverkansrådet. Under 2017 utvärderades konferensen och merparten av deltagarna var mycket nöjda. Särskilt uppskattad var möjligheten till snabbmöten (så kallade speedmeetings) mellan regionerna och Samverkansrådets parter – ett inslag som deltagarna gärna vill se en fortsatt utveckling av. Rundabordssamtal som samlar regionala företrädare har också blivit en viktig del för att främja kommunikationen med och mellan länen, återkoppla kunskap och bidra till fortsatt utveckling och förnyelse i kulturlivet. Under 2017 har vi fört rundabordssamtal om civilsamhällets roll i arbetet med regionala kulturplaner och utvecklingen inom bild- och formkonstområdet. Vi har också haft dialog med företrädare för civilsamhället och professionella kulturskapare. Tillsammans med Samverkansrådets parter arrangerade Kulturrådet för andra året ett gemensamt program under Almedalsveckan, med syfte att lyfta aktuella kulturpolitiska frågor. Temat 2017 var digitalisering, se även avsnitt Almedalen i 3.1.2 Strategisk kommunikation. Insatser och uppföljning inom modellen Från och med 2017 måste regionala verksamheter uppfylla ett antal krav på tillgänglighet för att kunna få statsbidrag. De regioner och landsting som ingår i kultursamverkansmodellen ansvarar för att statsbidrag bara fördelas till verksamheter som uppfyller dessa krav. Under 2017 påbörjade Kulturrådet en uppföljning av att verksamheterna följer kraven på tillgänglighet som är kopplade till regional kulturverksamhet. Läs mer om detta i avsnitt 4.8.2 Tillgänglighet till kultur. Kulturrådet ska också särskilt redovisa i vilken grad kulturinstitutioner inom kultursamverkansmodellen tillämpar avtalet om konstnärers medverkan och ersättning vid utställning av konstverk. En redovisning av detta finns i avsnitt 4.6.1 Medverkans- och utställningsersättning. Enligt regleringsbrevet ska Kulturrådet uppmärksamma regionernas och landstingens arbete med att främja de nationella minoriteterna, och då i synnerhet romers kultur och kulturarv. En redogörelse av detta finns i avsnitt 4.8.5 Nationella minoriteter. Under året fortsatte Kulturrådet att se över den kvalitativa uppföljningen av kultursamverkans6. Samverkansrådet har inrättats av regeringen och består av Kulturrådet (ordförande), Konstnärsnämnden, Kungliga biblioteket, Länsstyrelserna (genom länsstyrelsen i Halland), Nämnden för hemslöjdsfrågor, Riksteatern, Riksantikvarieämbetet, Riksarkivet och Svenska filminstitutet 7. Genom bidragsfördelningen säkerställer vi att invånare inom respektive landsting och region har god tillgång till professionell teater-, dans- och musikverksamhet, museiverksamhet, biblioteksverksamhet samt läs- och litteraturfrämjande verksamhet, konst- och kulturfrämjande verksamhet, regional enskild arkivverksamhet, filmkulturell verksamhet och hemslöjdsfrämjande verksamhet. 20 (72)