Kulturrådets årsredovisning 2017 1
Kulturrådets årsredovisning 2017 3.1.2 Strategisk
kommunikation Krav på kvalitet, rättssäkerhet och transparens gäller även för Kulturrådets främjande insatser och för vår kommunikation. Under året genomförde vi riktade informationsinsatser för att öka kännedomen om våra bidrag. Vi bedömer att insatserna har lett till ökad kunskap om våra bidrag, och att de har bidragit till goda förutsättningar för såväl konstnärlig utveckling som ett ökat utbud. Våra främjande insatser är en grundläggande del i vår strategiska kommunikation. Vi beskriver dessa insatser mer detaljerat under respektive sakområde i årsredovisningen. Gällande vår löpande kommunikation tog vi en rad utvecklingssteg under 2017. I augusti påbörjade vi arbetet med att ta fram en ny webbplats för Kulturrådet. Målet är en webbplats som är både enklare för oss att hantera och responsiv för olika skärmar hos slutanvändaren. Vi utvecklade även vår befintliga webbplats genom tilläggstjänster för att underlätta för våra användare. Vi införde en kalenderfunktion på webbplatsen, med ansökningstider för olika bidrag och även ett forum med frågor och svar. Genom detta forum kan användarna enklare få svar på vanliga frågor. Vi införde även en utökad omvärldsbevakningstjänst. Via den kan vi visa inlägg från nyhetsmedier och sociala medier på vår webbplats, vilket är ett effektivt sätt att visa exempel på vad vi ger bidrag till. Vi har också arbetat med att utveckla vår räckvidd i sociala medier genom annonskampanjer på Facebook, med så kallade sponsrade inlägg. Vi märker en stor effekt av våra sponsrade inlägg, både för räckvidd och för engagemang. Under året har vi nått 52 122 engagemang, det vill säga gillamarkeringar, kommentarer eller delningar, via våra 17 annonskampanjer. Det kan jämföras med 11 016 engagemang via de inlägg vi inte sponsrat. Tabell 1. Aktivitet på Kulturrådets webbplats och Facebook 2015–2017 2017 Besök/sessioner på webbplatsen Antal inlägg på Facebook Antal sponsrade inlägg på Facebook Total räckvidd på Facebook X markerar att mätvärde saknas. Under sensommaren lanserade vi dessutom Läs högt! – en app som Kulturrådet har utvecklat för högläsning och delning i sociala medier. Sedan lanseringen har appen fått god spridning och har laddats ned 552 gånger. De digitala tjänsterna har använts i hög utsträckning, och vi bedömer att tjänsterna är ett effektivt sätt att ge service till våra användare. Almedalen För tredje året i rad arrangerade Kulturrådet en halvdag med seminarier i Almedalen 2017, tillsammans med parterna i Samverkansrådet. Årets tema var digitaliseringens påverkan på konst- och kulturlivet. Vi följde även upp temat från två år sedan om hot mot yttrandefrihet, konst och kultur. Seminarierna lockade som mest 110 besökare (45 män och 65 kvinnor) och fick god spridning i sociala medier (485 visningar på Youtube) samt genomslag i rikstäckande media3 . Kulturrådet bedömer att satsningen är ett bra sätt för att sprida kunskap och intresse för kulturfrågor till rätt målgrupper. Övriga konferenser och möten redovisas under respektive konstområde. 3.1.3 Intern kommunikation Kulturrådets riktlinjer och interna rutiner för bidragsprocessen är en del av arbetet med att säkerställa att bidragsgivningen är både transparent och rättssäker. Under året arbetade vi med att förtydliga ansvaret i olika arbetsuppgifter för handläggare och administratörer. Hösten 2017 lanserade vi också ett nytt intranät och en SharePoint-baserad plattform för att hantera dokument. 3. SVT Kulturnyheterna 4 juli 2017. 9 (72) 413 817 221 17 1 019 255 2016 420 933 276 0 484 478 2015 402 280 x x x