Energigas 1
Profilen NAMN: BJÖRN ARONSSON ÅLDER: 51 ÅR GÖR: V
ERKSAMHETSLEDARE FÖR VÄTGAS SVERIGE BAKGRUND: ELINGENJÖR, BILBRANSCHEN OCH INVEST IN SWEDEN FAMILJ: FRU OCH TVÅ BARN. PLUS KANIN, HUND OCH HÄST BOR: I PARTILLE KÖR: FORD FOCUS (BENSINDRIVEN, HOPPAS KUNNA KÖPA ELLER LEASA EN BRÄNSLECELLSBIL) PÅ NATTDUKSBORDET JUST NU: ”NÄR SKRÄDDARN KOM TILL BYN” AV ANN BRÅNN Han kör hårt för vätgas i tanken Vätgasbilar kommer starkt i många länder och framställs som en grön dröm. Men om nu bränsleceller och vätgas är så bra – varför finns det då bara 33 sådana bilar i Sverige? – Bra fråga, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare för branschorganisationen Vätgas Sverige. Den borde ställas till fler i vårt samhälle. Hade jag suttit på pengarna hade det sett annorlunda ut för längesen. Text: Johan Erséus Foto: Malin Hoelstad B jörn Aronsson är sedan sju år vätgasens ansikte utåt i Sverige. Oförtrutet kuskar han runt och träffar företagare, politiker och tjänstemän för att predika bränslecellens lov. Med åren har Björn Aronsson blivit luttrad, men inte tappat entusiasmen. Vad är det då som driver honom? – Klimatfrågan. Våra barn och barnbarn måste få andas ren luft. Jag får ibland frågan om vi har råd att bygga ut för vätgasbilar. Men utsläppen från transportsektorn beräknas kosta samhället 40 miljarder kronor om året i form av sjukdomar och dödsfall. Det saknas inte pengar, det handlar bara om hur vi ska använda dem, säger han. Kan bilbranschen Efter utbildningen till ingenjör verkade Björn Aronsson i många år inom bilbranschen, inte minst med säkerhetssystem. Därefter arbetade han på Invest in Sweden – och så dök det upp denna chans att kombinera erfarenheter från både näringsliv och myndigheter. Därför står han denna vinterdag på en tankstation vid Arlanda flygplats och kisar i det skarpa solljuset. Han har klämt in en intervju med Energigas mellan ett möte med en potentiell ny medlem och en dragning för en grupp riksdagsmän. Vi har i flera veckor försökt att ses i Vätgas Sveriges hemmahamn Göteborg, men stadens enda vätgaspump var trasig så länge att vi gav upp och letade oss till denna Aga-anläggning som servar en handfull taxibilar med vätgas. 50 mil på vätgas Den blänkande blå Toyota Mirai som Björn Aronsson rattar i dag är i princip en elbil med en stack bränsleceller och ett litet hjälpbatteri. Den har en räckvidd på 50 mil på vätgas och kostar drygt 700 000 kronor. Toyota-modellen och den något billigare Hyundai ix35 är de enda vätgasdrivna bilarna på den svenska marknaden i dag. Kruxet med bränslecellsbilar har varit priset. Det gäller främst att få ner kostnaden på bränslecellsstacken och göra en någorlunda billig tank som är tillräckligt tät för komprimerad vätgas. Tekniken är egentligen inte ny. Tvärtom. Redan på 1830-talet skapades en fungerande bränslecell och 1909 fick tysken Ostwald Nobelpriset i kemi för sin beskrivning av proENERGIGAS NR 1 2018 17 ›