Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … . . . Morgan Isacsson,
teknikexpert på Bilprovningen om Transportstyrelsens nya besiktningsregler. De införs den 20 maj i år som en anpassning till EUlagstiftning. I samband med detta skärps även reglerna för besiktning av gasbilar. 1 Hur påverkas gasbilarna av de nya besiktningsreglerna? – För gasbilar som drivs med fordonsgas innebär detta att gastankarna ska kontrolleras vid besiktningen. Det finns även ett förslag att hela gassystemet ska inspekteras. Om tankarna är dolda kan de kontrolleras av en ackrediterad verkstad, som utfärdar intyg inför besiktningen. Intyget får inte vara äldre än 15 månader. 2 Vad händer om det inte finns något intyg? – Bilägaren kan själv montera bort plastkåporna som täcker tankarna så att kontrollen kan göras i samband med besiktningen. Är gastankarna dolda och intyg saknas vid kontrollbesiktningen blir bilen underkänd. Bakgrunden till de nya reglerna är att det har inträffat olyckor där skadade gastankar sprängts vid tankning. 3 Blir det säkrare att köra gasbil nu? – Ja, den nya utökade kontrollen medför att säkerheten förbättras och att olyckor på grund av skadade gastankar inte inträffar. LENA LÄNDIN Den nya LNG-tankern Coral Energice är byggd för att klara is och extremt kalla väderförhållanden. FOTO: GASUM Ny LNG-tanker redo för kyligt klimat Östersjön. Världens första LNG-tankfartyg för kyla och svåra isförhållanden har tagits i drift i Östersjön. Fartyget Coral Energice döptes nyligen i Åbo och hyrs nu av Skangas för att skeppa flytande naturgas till den finska LNG-terminalen i Björneborg och mottagningsterminalen för LNG i Torneå som öppnar i sommar. Fartyget är den första LNGtankern i världen som uppfyller den så kallade isklass 1A super. Fler tankstationer för tunga fordon Norden. Gasums satsning på gastankstationer för tunga fordon i Finland utvidgas nu till Sverige och Norge. Under 2018 bygger Gasum tankstationer för flytande fordonsgas på strategiska platser längs med de stora trafikstråken i grannländerna. Enligt Jukka Metsälä, vice vd för Gasum biogas, knyter satsningen på tankstationer samman den nordiska marknaden och gör det enkelt för åkerier att tanka oavsett land. Samtidigt ser han ett behov av att bygga ut produktionskapaciteten för biogas. 4 ENERGIGAS NR 1 2018 Konstruktionen baserar sig på systerfartyget Coral Energy, som redan trafikerar Öster sjöområdet. Ny LNG-terminal I slutet av förra året levererade Coral Energy 15 000 kubikmeter naturgas till den nya mottagningsterminalen Manga i Torneå i norra Finland. Terminalen öppnar för kommersiellt bruk i sommar och ska förse lokala och regio nala industrier i norra Finland, Sverige och Norge med energi. En av användarna blir SSAB:s stålverk i finska Brahestad dit gasen transporteras med tankbilar. Förhoppningen är att den nya LNG-terminalen i Torneå ska öka tillväxten i regionen och samtidigt bidra till minskade koldioxidutsläpp från regionala industrier. Det blir även möjligt för LNG-drivna fartyg på besök i Östersjöns nordligaste farvatten att bunkra LNG i Torneå. Tunga mattransporter på vätgas Norge. Norges största matvarugrossist Asko har beställt fyra vätgasdrivna bränslecellslastbilar från Scania för tunga transporter. Distributionslastarna väger 26 ton och ska ha en räckvidd på 500 kilometer. De är nu i produktion och kommer att levereras i höst. Fordonen ska tankas med vätgas från Askos nya anläggning som producerar vätgas med hjälp av solel. Projektet är ett samarbete mellan Asko och Scania med målsättning att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter. Två vätgasdrivna bussar beställs Sandviken. Två vätgasdrivna bussar ska sättas i trafik i Sandviken under 2019 och 2020. Vätgasbussarna ingår i ett pilotprojekt som drivs gemensamt av Region Gävleborg och Sandvikens kommun. Bussarna som beställs under året beräknas kosta sex miljoner kronor per buss. I slutet av förra året invigdes en tankstation för vätgas i Sandviken och kommunen har tillsammans med företaget Sandvik köpt in flera vätgasdrivna bränslecellsbilar.