Energigas 1
Projektering, byggnation drifttagning och service
av Gastankstationer 800 tunga lastbilar Totalt antal gasdrivna tunga fordon i Sverige 800 600 400 200 0 1995 2000 2005 2010 2015 Källa: Energigas Sverige, SCB, Trafikanalys Grafik: Bengt Salomonson Scania eller Volvo vill avslöja någon prislapp men uppger att investeringen ändå går att räkna hem på några års sikt beroende på priset på LNG som är förhållandevis lågt på vissa marknader. Precis som med alla bränslen är LNGmarknaden avhängig politiska beslut. Blir det dieselförbud i allt fler städer måste transportbolagen se sig om efter andra alternativ. Nya skatter kan å andra sidan hämma marknaden. Ljus framtid för LNG Just nu ser framtiden ljus ut för LNG på Europas vägar. – Behovet av transporter kommer dessutom att öka rejält de närmaste åren, säger Lars Mårtensson. Samtidigt betonar han att LNG, och i förlängningen LBG, inte kan ersätta all dagens diesel. – Biogas är det mest intressanta alternativet om man vill komma upp i stora volymer, men ska vi nå klimatmålen behöver vi jobba parallellt med energieffektivisering, elektrifiering och flera olika biobränslen. MARIE ALPMAN Läs mer: LNG-tankstationer i Europa: http://lngbc.eu/ www.processkontrollgt.se ENERGIGAS NR 1 2018 25 Vi har lösningarna när det gäller att bygga tankstationer för bilar och bussar. Vi har mycket stor erfarenhet både av bussanläggningar, flakfyllningsstationer, publika tankstationer samt mobila gaslager. Med konstruktion och produktion i egen regi är våra anläggningar alltid anpassade efter kundens behov och önskemål.