HSB Uppdraget 1
förvaltningstjänster ”Webbplatsen är som ett skyl
tfönster ” Det finns många fördelar med en brf-webb, förutsatt att den innehåller rätt sorts information. Lär dig knepen som lyfter föreningens webbplats och skapar ett värde för såväl medlemmar som intressenter. Text Åsa B Hoffmann Foto Thomas Harrysson ostadsrättsförenB 28 uppdraget # 1/ 2021 ingens webbplats är ett viktigt verktyg. Den är ett enkelt och effektivt sätt att marknadsföra föreningen. – Jag brukar säga till våra bostadsrättsföreningar att webbplatsen är som ett skyltfönster ut mot omvärlden, säger Linda Jasniskij Molin, marknads- och kommunikationschef på HSB Nordvästra Götaland. På webbplatsen visar man upp sin brf genom att berätta om den i text och bild, och marknadsför den på så vis till potentiella köpare, fastighetsmäklare och banker. I LINDAS JOBB ingår att hjälpa bostadsrättsföreningar att skapa nya webbplatser eller förbättra redan befintliga. Hon har lagt märke till att många föreningar saknar en webbplats eller använder sin brf-webb på ett sätt som inte är avsett, något som kan ha motsatt effekt. – Inom HSB Nordvästra Götaland har ett antal av bostadsrättsföreningarna webbplatser. Och vissa av dem används delvis till intern kommunikation, vilket inte hör hemma på brf-webbplatsen, utan på Mitt HSB, säger Linda. Hon menar att det är viktigt att förstå skillnaden mellan en webbplats och en intern kanal, som Mitt HSB, och att det gäller att komma ihåg vilken målgruppen är. – En bra brf-webb innehåller fakta om föreningen, som till exempel hur många lägenheter det finns, hur stora de är och hur många rum de har. Ha gärna en karta som visar var föreningen är belägen, samt ett kalendarium med relevanta händelser och evenemang, säger hon. Nyheter om sådant som påverkar föreningen, exempelvis större renoveringar, är också bra att ha med. – Webbplatsen ska inte vara ett öppet forum för de boende, betonar Linda. Tänk på att det ni publicerar på webbplatsen kan ses av hela världen. Därför ska allt som rör styrelsen liksom kommunikation mellan de boende vara på Mitt HSB, som nås genom att logga in på hsb.se. Risken är annars stor att man publicerar information som inte är avsedd för allmänheten, som exempelvis personuppgifter. BILDER ÄR A OCH O om man vill ha en attraktiv webbplats, menar Linda. Bilderna är det första besökaren ser, så det är värt att lägga lite krut på dem. – Ta reda på om det finns någon duktig fotograf i föreningen och be den personen hjälpa till och plåta till webbplatsen, tipsar hon. Förutom foton på föreningens byggnader och gemensamma utrymmen kan det vara trevligt med bilder som visar vackra miljöer och omgivningar, gärna fotograferade vid olika årstider. TÄNK PÅ ATT all information på brf-webbplatsen ska vara relevant och uppdateras kontinuerligt. En aktivt underhållen webbplats visar på en välskött och engagerad brf. – Ett råd är att ha som rutin att se över webbplatsen två till fyra gånger per år och städa bort gammalt innehåll och länkar till sådant som inte längre finns kvar. Då kan man också passa på att lägga upp lite nytt, säger Linda. Det är bra om det finns någon i styrelsen som tycker det här är kul och gärna är redaktör för webbplatsen. Angående brf-webbplatsens uppbyggnad gäller det framför allt att den ska vara lättnavigerad. – Använd ett kort, enkelt och rakt språk. Alla har inte svenska som förstaspråk, säger hon. Och kom ihåg att ”less is more”. Håll sidan så ren som möjligt, så är det lättare att ta till sig informationen. l