HSB Uppdraget 1
guide värdehöjande åtgärder Strategi – FÖR VÄRDEH
ÖJANDE ÅTGÄRDER Alla bostadsrättsföreningar har inte outnyttjade ytor, men de flesta kan ändå göra värdehöjande åtgärder. Markus Sigerstad på HSB Stockholm går igenom hur man lägger upp sin strategi, steg för steg. Text Karin Aase Illustration Tomas Lindell N är HSB Stockholm hjälper föreningar att göra värdehöjande åtgärder delar man in hela processen i tre steg, där det första handlar om att se över vilka förutsättningar fastigheten egentligen har. – Det är långt ifrån alla föreningar som har tomma lokaler eller ytor man kan utnyttja. Men om man gör en översyn och ser hur fastigheten fungerar och vilka tankar föreningen har, så går det nästan alltid att hitta en väg framåt, säger Markus Sigerstad, projektledare strategisk förvaltning på HSB Stockholm. NÄR MAN SER till fastighetens förutsättningar är det viktigt att inte bara undersöka de fysiska förutsättningarna utan att också fundera på vilket mål man har, det vill säga vilken typ av förening man vill vara. Är det viktigt att ligga i framkant på energiområdet kan till exempel solceller vara rätt väg att gå, men är det snarare genom trygghet man vill profilera sig kan ny ljussättning – både inomhus och utomhus – vara högre prioriterat. – I den här fasen är det bra att vara lite öppen för en mängd olika idéer och kanske ta hjälp av oss eller en annan aktör som kan ge nya infallsvinklar på föreningens möjligheter, tipsar Markus Sigerstad. NÄR MAN VÄL har bestämt sig för vad man vill göra innebär det första skedet också att ta fram en förslagsskiss och ett förslag till stämmobeslut. – Ett vanligt misstag är att försöka klara allt arbete av den här typen med styrelsens egna personella resurser. Det kan såklart gå bra, men det kan också innebära att till exempel underlaget blir bristfälligt, att stämman säger nej och att man inte kommer vidare i sitt arbete. Mitt råd är att prata med oss eller någon annan professionell aktör så tidigt som möjligt i processen för att undvika misstag som kan leda till utdragna, kostsamma projekt, säger Markus Sigerstad. DET ANDRA STEGET är att ordna eventuella bygglov och att upphandla entreprenörer. – Först därefter kommer steg tre som innefattar själva genomförandet, och om det är vi som är partner är vi med ända tills allt är slutbesiktigat och överlämnat till bostadsrättsföreningen. Sådana här projekt tar ofta mycket tid, och eftersom styrelsen gör sitt uppdrag på fritiden brukar ledamöterna tycka att det är skönt att vi är med och avlastar, avslutar Markus Sigerstad. l 36 uppdraget # 1/ 2021