Vårdguiden Tema reumatiska sjukdomar
Vårdguiden Ont i lederna
Vårdguiden Vikten av goda vanor
Vårdguiden Grönsaksguiden
Vårdguiden Våga berätta!
Vårdguiden Konsten att bli med barn
Vårdguiden Maria satte punkt för våldet
Vårdguiden Varför slår man?
Vårdguiden Spåra smittan
Vårdguiden Inte bara tennis
Vårdguiden Starkare patienter med ny lag
patienter ny lag Ibland är det svårt att komma ih
åg allt som sägs under ett besök i vården. Enligt patientlagen ska du få skriftlig information om du ber om det. Det kan exempelvis handla om en viss behandling eller ett utdrag ur din journal. Om du har en funktionsnedsättning ska du få veta vilka hjälpmedel som finns för dig. • Du kan tacka nej Ett kapitel i lagen handlar om samtycke. Principen är att all vård ska vara frivillig, och du kan alltid tacka nej. Du ska tillfrågas om ditt samtycke, och du kan ändra dig när som helst. Det här gäller förstås inte om man till exempel är medvetslös. • Du kan få en ny medicinsk bedömning Om du har en livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada, till exempel cancer, kan du ha rätt att få en ny medicinsk bedömning. Det kallas även ”second opinion”. Om den nya bedömningen visar att du kan behöva en annan behandling än den som du har erbjudits tidigare ska du kunna få den, om behandlingen bedöms vara vetenskapligt säker och relevant i ditt fall, och om kostnaden för behandlingen anses rimlig i förhållande till din sjukdom eller skada. Kostnaderna för den nya medicinska bedöm ningen betalar ditt hemlandsting, även resorna. • Barn får starkare ställning Den som ger barn vård ska se till att barnet får veta så mycket som möjligt om sin sjukdom, hur behandlingen går till, hur läkemedel fungerar och om det 1177 Vårdguiden nr 1 2015 finns flera sätt att behandla sjukdomen eller skadan på. Informationen ska anpassas så att barnet förstår, och vårdgivaren ska så långt det är möjligt ta reda på barnets inställning till behandlingen. • Du kan få en fast vårdkontakt Du kanske har diabetes, går till ögonläkare, har besvär med magen och får ont i ryggen ibland? Om du har många olika kontakter med vården kan du behöva en fast vårdkontakt, en person som hjälper dig att samordna dina vårdbehov och hitta rätt. Lagen stärker dina möjligheter att få en fast vårdkontakt och en individuell vårdplanering. Fråga din läkare om det kan vara aktuellt för dig. • Du kan klaga om du är missnöjd Lagen stärker patienten i mötet med vården. Du kan vända dig till verksamhetschefen vid den mottagning du går till om du till exempel anser att du blivit dåligt bemött eller fått för lite information. De större sjukhusen har patientvägledare (Karolinska, Danderyd, S:t Göran, Södertälje) eller en patientombudsman (Södersjukhuset) som är till för dig som patient. De kan även hjälpa dig med integritetsfrågor, till exempel frågor om din journal. Ett annat sätt är att ta kontakt med Patientnämnden. Allvarligare klagomål, som missade diagnoser och vårdskador, ska Inspektionen för vård och omsorg, IVO, ta emot. MER INFORMATION 1177.se/patientlagen 1177.se/klaga-pa-varden patientnamndenstockholm.se patientforsakring.se Vårdgarantin i Stockholms län I Stockholms län innebär vårdgarantin att ska du få kontakt med vården samma dag som du söker. Om du behöver träffa en läkare ska du få göra det inom fem dagar. Behöver du träffa en specialist ska du få göra det inom 30 dagar. Om du behöver en behandling ska du få börja med den inom 90 dagar. 25
Vårdguiden Aktuellt i vården