AMES 1
Vd Jimmy Lundegård, Bimo tror på att utbilda kund
erna i hur de ska sänka sina kostnader, är den rätta vägen till framgång. TEXT & FOTO: PER ODDMAN BIMO SKROTADE SÄLJAVDELNINGEN Bimo är det lilla företaget som arbetar med städmaskiner, tänker nytt och stort. Hjärtat i företaget är serviceavdelningen och den nya vd:n Jimmy Lundegård har avskaffat säljavdelningen. Tanken är att man är en serviceavdelning med försäljning och inte ett försäljningskontor som försöker ha en verkstad. Man har ett utpräglat miljötänk då man jobbar med materialåtervinning, återanvändning och försäljning av begagnade städmaskiner. BIMOS KUNDER HITTAR man hos kommuner, landsting och den privata sektorn. Man säljer nya och begagnade maskiner och har service på alla maskiner i Sverige, vilket få kan erbjuda i branschen. De är innovativa och exporterar dessutom en mopp för städmaskiner till Europa, en uppfinning från en av deras servicetekniker. Den sparar till exempel 40 % arbetstid. Genom att fokusera på sin serviceavdelning har Bimo gjort det möjligt och lönsamt att satsa på återvinning. Med detta är man unik då det endast finns ytterligare ett företag ifrån Nederländerna som sysslar med återvinning i Sverige. Ibland kan det vara två maskiner som var för sig inte är ekonomiskt lönsamma att laga. De kan dock byggas ihop till en fungerande maskin som kan säljas med vinst. Detta är möjligt då insidan av maskinerna är väldigt lika och kommer från samma tillverkare. Många gånger är det en bristande kunskapen om hur maskinerna fungerar som gör att användarna säljer av dem och köper nytt. – Ibland vill städbolagen ha nya maskiner för att det är deras affärsidé. De 18 vill profilera sig med att det är nya och fräscha grejer som de använder, max tre år. Då finns det en begagnatmarknad. Men det finns också maskiner som är över 20 år gamla och fortfarande används, berättar Jimmy Lundegård. Det tar Bimo tillvara på. De lagar och servar inbyten så att de får ett helt nytt liv och blir användbara hos en ny kund under många är framåt i tiden. Funktionsmässigt har nya maskiner självklart blivit mycket effektivare. MAN KÖPER ÄVEN in mycket begagnat för att möta olika kunders behov. Hos Bimo kan man till och med hyra begagnat eller nytt, något så kostnadseffektivt som i bara en vecka, då man tillfälligt ska städa en lokal. – Den stora besparingen i råvaror och miljö ligger dock inte i att återvinna utan att använda det som vi redan har, så länge som möjligt. Det är här vår kompetenta serviceverkstad kommer in i bilden, berättar Jimmy Lundegård. DIREKTIMPORT FRÅN FABRIK av nya maskiner gör att man kan påverka och vidareutveckla produkterna. Att hela tiden leverera nya maskinlösningar som marknaden vill ha. Bimo ser till helheten i affären. – Vi finns där för kunden efter affären, servar, tar hand om deras maskiner och det är vår styrka, berättar Jimmy Lundegård. Vidare satsar man hos Bimo på en tjänst som kallas för Bimo total. Allt ingår och man slipper alla servicefakturor. I månadspriset så ingår: service, reservdelar och slitagedelar. Det enda som tillkommer är beroende av den städmetod som man väljer: med borstar, pads och kemikalier. Det klassiska bråket om hur ett fel har uppkommit mellan servicetekniker och kund, där man argumenterar om det är ett handhavandefel eller ett materialfel, finns inte här. Även om problemet är kundens fel så gäller garantin och för motprestationen att de lämnar ifrån sig två kontakter ur sitt nätverk som de tror kan få hjälp av Bimo. Det här är man ensamma om på marknaden. Det bästa med Bimo total är att priset ligger i paritet med andra leverantörers pris. Service betyder allt för maskinens livslängd. GENOM SINA GODA servicekunskaper får man dessutom in begagnade maskiner i gott skick i slutänden. – Reservdelspriserna till andra maskiner kan ibland bli en chock för köparen och det är här som vi kommer en i bilden och utbildar kunden med våra lösningar, anser Jimmy Lundegård. BIMO HAR GENOM många års erfarenheter av städmaskiner, kunskap om hur man städar olika lokaler och ytor. Det viktigaste för Bimo är att kunden får rätt maskin att använda till just deras lokaler. Att städningen blir så effektiv som möjligt. Detta gör att kunden många gånger kan sänka sina kostnader. – Vi kan på ett lugnt och metodiskt sätt förklara för kunderna hur de ska tjäna pengar. Vårt syfte för företaget är att ska minska arbetsskadorna i städbranschen, vilket är en stor grupp i samhället med belastningsskador. Då måste vi ha ett pris som gör att vi kommer ut med våra maskiner. Att byta till rätt maskin, kan många gånger lösa problemet, anser Jimmy Lundegård. STÄDNING I MÅNGA FÖRETAG ses som en kostnad och process utan förändring. Mycket händer nu i branschen och nya människor kommer in som tänker i andra banor. Att underhålla lokaler handlar mycket om att vårda sina golvytor. Kostnaden för att istället byta mattor än att underhålla dem är självklart högre. – Det är inte unikt att kunna sälja en maskin idag men det är unikt att ge ett färdigt pris om vad den kommer kosta under fem år, säger Jimmy Lundegård. n