AMES 1
KRÖNIKA Nu ställer industrin krav I BÖRJAN AV FEB
RUARI gick Hagainitiativet, ett nätverk med 15 stora svenska företag, ut med informationen att de har för avsikt att vara fossilfria till 2030. Alltså 15 år tidigare än motsvarande mål på Sverige-nivå. Men åtagandet är villkorat. För att företagen ska kunna leva upp till detta kräver de att politikerna gör sitt. Mer konkret efterfrågar Hagainitiativet lagstiftning som är långsiktig, statligt finansierad forskning och investeringar som går i linje med Parisavtalet och de uppsatta klimatmålen. Det här är ett smart och (hoppas jag) effektivt sätt att skicka signalen – implementera det vi tjatat om i ett par år, så kommer vi att leverera långt utöver era förväntningar. Jag skulle vilja se den politiker som i efterhand ska förklara varför man inte gav allt för att säkerställa långsiktiga spelregler och styrmedel som verkar i rätt riktning, när näringslivet lovat sådana hjältedåd i gengäld. HUR SVÅRT ÄR DET DÅ att ställa om? Ja, det varierar förstås bransch till bransch. Men det är lättare än vad de flesta tror. Låt oss ta några exempel från just Hagainitiativet. Siemens, ett av medlemsföretagen, har satt som globalt mål att halvera utsläppen till 2020 och uppnå fossilfrihet till 2030. Företaget satsar 5 miljarder på detta arbete, en investering som de kommer att ha räknat hem efter fem år. Och då har de troligen inte räknat med värdet av ett stärkt varumärke och högre medarbetarlojalitet. Svenska Coca-Cola har redan lyckats sänka sina utsläpp med 75% sedan 2007. En nyckelfaktor har varit att ställa om stora delar av transporterna till förnybara bränslen. Axfood är ännu tuffare i sin målsättning och siktar på att bli fossilfria till 2020, men de ser en utmaning när det gäller tillgången på förnybara bränslen. Det är uppenbart att förnybara drivmedel är ett viktigt område när det gäller politiska beslut och styrmedel. Sweaskog, som också är medlemmar i Hagainitiativet, har också fokus på fossilfria transporter. Framtida styrmedel måste säkerställa att de förnybara alternativen inte blir för dyra i relation till fossila transporter. DET ÄR INTRESSANT DET där med transporter. När jag träffar företag vars verksamhet genererar mycket transporter, ställer jag alltid frågan om transporterna går på förnybart bränsle. Fortfarande får jag ofta svaret att ”Nej, vi har ju inga egna transporter”. Det har gått många spårlöst förbi att det bara är att börja ställa krav på transportörerna. Utan krav, lär de aldrig komma sig för att leverera fossilfria transporter. Under EWEEK – Östergötlands årliga klimatkonferens – berättade Lena Ek, styrelseordförande för Södra skogsägarna, att även de siktar på att ha fossilfria transporter till 2030. Produktionen ska vara fossilfri redan till 2020. E.ON berättade också om sina planer på att uppnå fossilfrihet redan till 2025. MIN SLUTSATS ÄR att med fokus och rätt angreppssätt så är det helt möjligt för de allra flesta företag att blir fossilfria inom de närmsta 10-15 åren. Men hur är det med företagen på östgötaslätten? Ja, det kommer vi att få reda på eftersom konsultfirman 2050 under våren kommer att undersöka vilka målsättningar de östgötska företagen har och hur de redovisar sitt klimatarbete. Undersökningen kommer förhoppningsvis att vara ett bra verktyg för t.ex. kommunerna att veta var i näringslivet de har störst utmaningar för att uppnå sina mål om koldioxidneutralitet (Linköping) och 100% förnybart (Norrköping). DET FINNS VISSA SKÄL till hopp om att omställningen kommer att sätta ännu högre fart nu. SVT-programmet Dokument Utifrån hade ett fascinerande reportage i slutet av januari om en gigantisk solcellspark i Dubai som är färdigställd till 80%. Det häpnadsväckande med anläggningen är att den kommer att generera elektricitet till en kostnad som vida understiger kostnaden för det billigaste fossilalternativet – naturgas. Detta har förvånat många energiexperter som inte hade förväntat sig en så konkurrenskraftig solcellsanläggning förrän om flera år. Med så låga priser på förnybar energi finns det gott hopp om att allt fler väljer förnybart i framtiden, kanske inte av miljöskäl men väl av ekonomiska skäl. Nu behöver vi bara se samma utveckling på drivmedelssidan! n MALIN FORSGREN Verksamhetsansvarig, Cleantech Östergötland Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter. 8