Barnböcker 2016/2017 1
Eleonore, 4 år Gillar du böcker om djur? – Jag ha
r en kompis som bara gillar hästar, men jag gillar inte böcker om hästar. Jag gillar bara hästar som man kan klappa och rida på. Jag tycker inte om böcker om grodor eller hundar, men jag tycker om böcker om blommor. Vad tycker du om förutom böcker? – Jag dansar balett. När jag blir stor ska jag också dansa balett. Jag har en Tingelingklänning. Brukar du hitta på egna historier? – Ja, jag hittar på historier om Hello Kitty. Holly, 5 år Tycker du om böcker? – Ja men inte alla böcker. Jag tycker om en prinsessbok med alla prinsessor i Sverige och i alla andra länder. Den är rolig och har fina bilder, och så handlar den om prinsessor. Men jag tycker inte om skelettboken, det är för lite bilder i den. Vilken sagofigur skulle du vilja vara? – En prinsessa. Och Rödluvan. Och stora stygga vargen. Vad vill du bli när du blir stor? – Jag vill rida med en häst, och vara uppfinnare eller sjungadvokat! Nora, 6 år Har du någon favoritbok? – Ja, bajspluttenboken. Det är en kyckling, en gris, pingviner, en elefant och en noshörning. Alla går på toaletten. Så toaletten går sönder. Då säger de: Glöm inte att spola! Så gillar jag en bok jag lånade på bokbussen, om den gråa. Den var lite sorglig, men bra. Läser ni mycket hemma? – Mamma berättar ibland om djur utan bok, men vi sjunger inga vaggvisor. Vaggvisor är för bebisar! Jag kan både svenska och albanska. Tycker du om läskiga historier också? – Ja! Fast ibland blir jag rädd. Min storasyster är rädd för ormar, men det är inte jag. Jag är bara rädd för svarta änkan. Det är en jättestor spindel som äter upp människor. Barnen som intervjuats går på Torallastigens förskola, som är en del av Bosgårdens pedagogiska enhet. Cirka 30 olika språk finns representerade på enheten, och pedagogerna arbetar fortlöpande för att utveckla flerspråkighet och modersmålsstöd i vardagen. Torallastigens förskola är en av åtta förskolor i Mölndal som har litteraturprofil. De låter årslånga temasagor genomsyra verksamheten, och är HBTQ-certifierade. KRITERIER FÖR EN LITTERATURPROFILERAD FÖRSKOLA: • Använda litteraturens möjligheter i det dagliga arbetet. • Ge barnen positiva upplevelser av böcker, läsning och berättande. • Ge barnen möjlighet att uttrycka sig på flera språk. • Samverka aktivt med biblioteket. • Regelbundet utvärdera och utveckla arbetet med profilen. 19