Tidningen Energi 1
Tema Miljö ”Vi förstorar utmaningen att bli fossi
lfria” Omställningen till förnybara drivmedel är mitt i prick för elbranschen, menar Svante Axelsson i Fossilfritt Sverige. Allt fler transportmedel ska framöver gå på el – frågan är hur elsektorn tacklar det nya samhällets krav. TEXT: MORTEN VALESTRAND FOTO: FREDRIK HJERLING Elvägar, anyone? Elbranschen har ett särskilt ansvar i omställningen Den gröna omställningen rullar på i hög fart. Elsektorn är i princip fossilfri och värmesektorn har 86 procent fossilfrihet. Inom transport går det trögare. Inte minst godstrafiken står och spinner utan att komma loss. Lastbilstransporterna ökar, avgifter hindrar sjöfarten att lägga till kaj och längst ner i dyn ligger en eftersatt elektrisk järnväg. – Där finns fler hinder men om drygt tio år ska hela sektorn vara fossilfri så det är ganska bråttom, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för regeringens initiativ Fossilfritt Sverige. 34 Tidningen ENERGI Nr 2 2018 Fossilfritt Sverige har startats för att öka tempot i klimatomställningen genom dialog. Hittills har cirka 330 aktörer gått med. Nu kommer regeringen med en ny godsstrategi, ”vilket inger hopp”, stadiet mellan hinder och lösning. Utveckla till exempel antalet elvägar där järnvägen inte kan utkonkurreras, tycker Svante Axelsson. Det finns gott om stora terminaler, hamnar och industrier som saknar fossilfri infrastruktur. – Just nu arbetar vi med tretton olika färdplaner för fossilfri konkurrenskraft, bland annat tillsammans med flera stora industri aktörer, säger Svante A xelsson. Stålet och betongindustrin ska bli klimatneutrala och bio raffinaderier ska byggas. Rynkorna i pannan fördjupas emellertid när han erkänner att han är lite orolig för att vi kanske inte hinner med bioraffinaderierna. – Nu måste investeringarna komma igång. Vad är det då som har lockat den gamla naturvårdaren ut på järnvägsbron mellan hamnen och långtradarna?