Energigas 1
1992: Biogas från gödsel blir fordonsgas till bus
sar i Linköping 1994: Första gastankstationen för personbilar i Göteborg 1995: Sverige med i EU 2003: Skandinaviens första vätgasmack invigs i Malmö 2000: Öresundsbron invigs 2012: Flytande biogas (LBG) levereras från Lidköping 2013: Världens största LNGdrivna passagerarfärja Viking Grace invigs 2014: Förgasning av biomassa till fordonsbränsle i Göteborg Gengas. Bensinbristen under andra världskriget gjorde att antalet gengasbilar ökade på landets gator. Bilarna drevs med glödande träfl is, men aggregaten var tunga och farliga att hantera om det slarvades med underhållet. Bilden är tagen på Sveavägen i Stockholm 1941. FOTO: STOCKHOLMSKÄLLAN Bristen på olja och bensin under kriget innebar problem för fordonstrafi ken. Det blev då aktuellt att återuppliva en teknik som funnits sedan 1800talet – gengas, ett inhemskt bränsle från skogen. Som mest fanns det 80 000 fordon med ett puttrande gengas aggregat där bak, många med tanke på att det då bara fanns 250 000 fordon i Sverige. Redan under sekelskiftet hade en ny energikälla introducerats som skulle komma att leda till ett krig med gasen under fl era år: elektriciteten. Gasbranschen gick på offensiven, bland annat med propagandafi lmer på landets biografer som visade gasens överlägsenhet. Flera gasverk hade anställda hemkonsulenter som besökte folk hemma i bostäderna för att demonstrera gasspisarnas förträffl ighet. Gas för matlagning blev gasverkens nya stora marknad. I Jönköping anordnades 1938 baknings och 12 ENERGIGAS NR 3 2015 Säkra stickor. Eftersom det var farligt att tända bilarnas gengasaggregat tillverkade Svenska tändsticksaktiebolaget speciellla gengaständstickor som var 20 centimeter långa. Som mest fanns det 80 000 fordon med ett puttrande gengas aggregat där bak, många med tanke på att det då bara fanns 250 000 fordon i Sverige. matlagningsdemonstrationer under ledning av Svenska Gasverksföreningens fröken Nyman och fl era gasleverantörer gav ut receptsamlingar avsedda för gas. Så sent som 1956 startade Fröken mat, en telefonservice dit de med gasspis kunde ringa för att få middagstips. Första dagen ringde 19 600 personer. Elektriciteten var dock en tuff konkurrent och 1926 passerade antalet elektriska gatulampor i Stockholm de gasmatade. Alla var inte entusiastiska i början. ”Elektriskt ljus förstör ögonen och förlänger arbetsdagen för arbetaren”, klagade Strindberg. Från och med 1920talet blir gasspis standard i nyproduktionen. Under toppåren i slutet av 1950talet fanns det i Stockholm en kvarts miljon gasspisar och ett ledningsnät på närmare tusen kilometer. Nätet sträckte sig långt ut till stadens förorter. V V