Energigas 1
Projektering, byggnation drifttagning och service
av Gastankstationer att kunna lagra och transportera elöverskott från förnybar energi FOTO: ISTOCK icke vara gå till spillo. Genom tekniken power to gas är detta redan verklighet i flera andra europeiska länder. Förhoppningsvis ser vi snart en pilotanläggning även i Sverige som kan driva på, och även internationellt hänga med, i den teknikutveckling som sker på området. Nyligen har vi tillsammans med andra aktörer i energibranschen presenterat en lokaliseringsstudie. Utöver långsiktiga politiska spelregler för att främja investeringar i ny infrastruktur och produktions kapacitet, krävs även ett modernare, mer regionalt synsätt på energimarknaden. Jag är övertygad om att en utbyggnad av regional infrastruktur i form av nät och fler terminaler för flytande naturgas (LNG), ger förutsättningar för att gasen ska kunna bidra med sin fulla potential i flera regioner i vårt land. Ännu fler industrier skulle kunna ställa om från olja. Fler tankställen för fordonsgas skulle kunna byggas. Sjöfarten skulle snabbare ställa om till miljövänligare bränsle. Energikommissionen laddar nu för sitt uppdrag. Frågan om framtida baskraft och intelligenta system för att ta tillvara potentialen i olika energislag ligger på kommissionens bord. Både hållbarhet och konkurrenskraft ska säkras. Att ta med gasens potential i diskussionerna och förhandlingarna blir att på riktigt ta ett helhetsgrepp på utmaningarna och lösningarna. s Vi har lösningarna när det gäller att bygga tankstationer för bilar och bussar. Vi har mycket stor erfarenhet både av bussanläggningar, flakfyllningsstationer, publika tankstationer samt mobila gaslager. Med konstruktion och produktion i egen regi är våra anläggningar alltid anpassade efter kundens behov och önskemål. www.processkontrollgt.se ENERGIGAS NR 3 2015 47