Energigas 1
Fordonsgas Först med gasbussar. 1987 sattes Europ
as första gasbussar i drift i Malmö. I dag körs nästan alla stadsbussar på biogas. för våra behov. För att säkerställa att den verkligen används i bussarna kontrollerar vi trafikföretagens bränslefakturor och har infört en tredjepartsgranskning av biogasleverantörerna Eon, Öresundskraft och Kraftringen, säger Iris Rehnström. Konsekvent arbete Skånetrafiken har länge arbetat konsekvent mot ett grönare kollektivresande i Skåneregionen. Så sent som 1987 sattes Europas första gasbussar i drift i Malmö. Bakom satsningen stod Malmö lokaltrafik, som på den tiden ansvarade för kollektivtrafiken i staden. År 1986 handplockades ingenjören Ingemar Carlson över från Electrolux för att hjälpa till att konstruera de nya bussarna. – Man tyckte att dieselbussarna var alldeles för smutsiga och bullriga. Framförallt utsläppen av kväveoxider och partiklar oroade. Samtidigt hade gasnätet från Danmark till Skåne precis blivit klart, berättar han. Projektet möjliggjordes av stöd från statliga Transportforskningsberedningen. En av de första studieresorna gick till Kanada. – Där körde man gasbussar i stadstrafiken. Men de var utrustade med tunga ståltankar och hade därför väldigt dålig räckvidd. Vi ville ha ett lättare material, som man kunde placera på taket på bussarna, säger Ingemar Carlson. 28 ENERGIGAS NR 3 2015 ”Det kom delegationer från hela Europa till Malmö för att lära sig av våra erfarenheter. FOTO: ENERGIGAS SVERIGE givit upp sin skepsis och börjat ta fram egna gasbussar. Det kom delegationer från hela Europa till Malmö för att lära sig av våra erfarenheter, minns Ingemar Carlson. ” Ingemar Carlson Lösningen skulle visa sig finnas på hemmaplan. I norrländska Robertsfors tillverkade ABB rökdykartankar i kolfiber. Tekniken kunde lätt överföras på gastankar för bussar och göra tankarna sexsju gånger lättare än om de vore gjorda av stål. Nästa steg var att hitta rätt sorts motor. – En dieselmotor funkar inte för gasdrift. Det behövs en tändstiftsmotor. Därför prövade vi med att sätta in en caterpillarmotor i en gammal Scaniabuss. I de två andra bussarna satte vi in motorer från argentinska etanolbussar. Allting byggdes i lokaltrafikens eget garage, berättar Ingemar Carlson. Första gasbussarna rullade ut Två år efter att projektet sattes i gång rullade de tre gasbussarna ut på Malmös gator. 1993 fick de sällskap av ytterligare tio. – Vid det laget hade fordonstillverkarna Fossilfritt 2018 Nu, tolv år senare, tittar Skånetrafiken på eldrift som innebär ännu mindre buller. Ett första test med sex elbussar görs i Ängelholm med start i december. – Det ska hjälpa oss att utvärdera hur vi ska gå vidare. Ett annat alternativ är spårvagnar, som utreds i Lund, Helsingborg och Malmö, berättar Skånetrafikens miljöstrateg Iris Rehnström. Målen för regionens kollektivtrafik är högt satta: Förutom att tågen redan kör på grön el och stadsbussarna blir fossilfria i år, ska samma sak gälla för bussar i hela regionen år 2018 och för serviceresorna, som exempelvis hemtjänsten, år 2020. För att detta ska lyckas behövs olika sorters fossilfria bränslen som ska användas där de passar bäst. – I stadstrafiken tror jag att det mest kommer att handla om el, på de stora expressbussarna mellan de största städerna blir det biodiesel, medan det inom den vanliga regiontrafiken blir biogas. Helt säkert kommer biogasen att finnas kvar en lång tid framöver, konstaterar Iris Rehnström. s V